Gazdaság

GRABOPLAST – Félfordulat Nyugatra

Az orosz válság legnagyobb vesztesének tartott Graboplast tavalyi harmadik negyedéve pozitív eredményt hozott, ám a befektetői bizalom visszaszerzéséhez még sok munkára lesz szükség.

Viszonylag könnyű dolga volt a Graboiplast 1998-ban rendszeresen túlórázó idessen (design) csoportja tagjainak néhány, az orosz ízlés szerint tervezett anyaggal, így az erőteljes zöld és kék márványmintázatú PVC-padlóval, ugyanis a színállások finomításával ezt a terméket gyorsan át lehetett alakítani az angol piac igényeinek megfelelően. Számos padló és tapéta mintázatát azonban le kellett cserélni, az egymástól eltérő élénk színek, az arannyal díszített minták ugyanis eladhatatlanok az országonként is változó ízlésű nyugati piacon.

TERJESZKEDÉS. A Graboplastnak voltak már szebb napjai is a pesti börzén. A társaság az utolsó kárpótlási jegyes csereügylettel összekötött kibocsátás keretében került a tőzsdére 1994 nyarán. Az alaptőkéjét azóta többször is megemelő és tevékenységét a lakás-belsőépítészeti cikkek mind nagyobb körére kiterjesztő társaság 1996-1997-ben a tőzsde egyik sztárpapírja volt, árfolyama a 13 ezer forintot is elérte 1997 nyarán. A külföldi intézményi befektetők körében a céget a menedzsment által követett, a szinergia hatásokra építő akvizíciós politika tette népszerűvé, a terjeszkedést a társaság az alaptőke-emelésekből befolyt pénzből finanszírozta.

A legutolsó, 1997. júliusi kibocsátásból származó pénzből a Graboplast a Rába részvényeinek 10 százalékát vásárolta meg, ennél a tranzakciónál azonban szinergia hatást a két cég között nem lehetett kimutatni. Ráadásul a menedzsment kockázati tőketársaság alapítását tervezte; mindezt a klasszikus növekedési pályát díjazó külföldi befektetők már nem tudták respektálni. Az orosz válság következtében pedig a győri székhelyű holding nemcsak legfontosabb piacait veszítette el, hanem tőzsdei, nem éppen kockázatmentes ügyletekbe fektetett likvid eszközeinek jelentős részét is. A múlt év nagy kérdése az volt, talpon tud-e maradni a holdinggá fejlődött társaság, átalakítható-e az orosz piac igényeihez igazított termékszerkezet, vissza tudja-e szerezni az egykor sikeres, de súlyos hibákat elkövető menedzsment a befektetők bizalmát.

Ezekre a kérdésekre az igazgatóságtól 1999. november közepéig nem lehetett választ kapni; ahogyan Jancsó Péter vezérigazgató fogalmazott, a menedzsmentnek nem volt mondanivalója. A cégcsoport harmadik negyedéves eredménye azonban a vezérigazgató szerint trendfordulót jelent. Igaz, a konszolidált eredmény még mindig negatív, de a félévkor még közel 240 millió forintos veszteség 171 millióra mérséklődött. Jancsó szerint fordulatot jelez az is, hogy az üzemi és az adózott eredmény három negatív egyenlegű negyedévet követően először lett ismét pozitív – 150,8, illetve 67,3 millió forint.

A szakértők szerint a hagyományosan legerősebb harmadik negyedévben várható volt, hogy jobb eredményekről számol be a Graboplast. Bizakodásra adhat okot, hogy Oroszország kiesése, s a többi piacon is csökkenő termékárak ellenére a cégcsoport július- szeptemberi 4155 millió forintos árbevétele már kismértékben – 1 százalékkal – meghaladta a bázisadatokat.

Mindez a stratégiai termékek 16 százalékos volumenbővülése mellett ment végbe; a nyugati piacokon alacsony szintről ugyan, de 55 százalékkal nőtt a forgalom.

A múlt évi első kilenc hónap gazdálkodását összességében tekintve a bázisadatoktól 16 százalékkal elmaradó árbevétel, szinten maradó fedezet és a kismértékben csökkenő közvetett költségek eredményeként alakult ki a csoportszintű 19 millió forintos üzemi eredmény.

Jancsó Péter elmondása szerint az igazgatóság 1998 őszétől tavaly nyárig tartó – általuk stabilizációsnak minősített – időszakot új stratégia kidolgozására használta fel. Eszerint a Graboplast “küldetése” változatlan marad: Közép- és Kelet-Európa legnagyobb lakás-belsőépítészeti termékeket gyártó vállalkozásává válni. Az orosz piac kiesése miatt azonban növelni kívánják nyugat-európai értékesítésüket, miközben fokozzák jelenlétüket a cég hagyományos piacainak számító Közép-Európában.

A “félfordulat Nyugat-Európa felé” szlogennel jelzett piacváltást a menedzsment eddig sikeresnek ítéli. Ugyanakkor az új piacokon a vevők igényeinek megfelelő termékekre van szükség, azaz jelentős termékfejlesztésre, új termékpozicionálásra, márkapolitikára. Ez megköveteli, hogy a cég a jövőben a stratégiainak minősített lakás-belsőépítészeti termékekre koncentráljon, s az eddiginél jóval nagyobb súlyt helyezzen a marketingre.

A prémium termékek gyártása a termékfejlesztésen kívül a gyártóeszközök, gépek fejlesztését is igényli. A menedzsment tervei szerint azonban a közvetett költségek összességében mégis csökkenni fognak. Számottevően növekedhetnek azonban a kereskedelemfejlesztésre és a marketingre fordított kiadások.

PROFITKILÁTÁSOK. A vezérigazgató szerint a fenti változások eredményeképpen a Graboplast 1999-et várhatóan nullszaldóval zárja, az idén pedig 2,0-2,5 milliárd forint körüli adózás utáni eredményre van kilátás. Ez utóbbi zömét azonban a Rába-csomag értékesítéséből adódó pénzügyi eredmény adja majd. A pakett piaci értéke jelenleg is eléri a 2,5 milliárd forintot, a kedvező beszerzési ár miatt a realizálható pénzügyi eredmény pedig az 1,5 milliárd forintot.

A további tervek meglehetősen ambiciózusak, 2001-re például 100 millió dollárt meghaladó forgalmat terveznek. Ehhez Jancsó szerint esetleg – szigorúan a stratégiai céloknak megfelelő – akvizícióra is szükség lehet, amire azonban csak a Rába-részvények eladása után kerülhet sor. Az alapanyaggyártókkal történő stratégiai együttműködésről azonban már korábban is szó lehet.

“Az mindenképpen pozitív, hogy a Graboplast vezetése végre nyilvánosságra hozta válság utáni stratégiáját és jövőbeli elképzeléseit” – hívja fel a figyelmet Kevi Zoltán, a Procent elemzője, aki a marketinget és a termékdesignt tartja a stratégia kulcselemeinek.

A jó likviditási helyzetű társaság életében egyes – meglehet túl optimista – megfigyelők szerint a tavalyi LaSalle csőd során eltűnt 1,7 milliárd forintnyi értékpapír miatt folyó per még tartogathat pozitív meglepetést is. (A várható veszteségre céltartalékot képeztek.) Egyesek a per Graboplast számára kedvező kimenetelét vélik felfedezni a részvénynek elmúlt hetekben megfigyelhető látványos felfutása mögött. Mások a 20 százalékot meghaladó árfolyam-emelkedés magyarázataként felvásárlást emlegetnek, bár ez a menedzsment közreműködése nélkül – annak a társasági szerződésbe foglalt különleges jogai miatt – nehezen lenne elképzelhető.

A Graboplast-részvények értékét P/E-módszerrel (árfolyam/egy részvényre jutó eredmény), lévén az eredmény negatív, az elmúlt évre vonatkozóan nem lehet meghatározni, s ugyanez az idei esztendőre sem könnyű (a tervek szerint az eredmény nagyrészt pénzügyi tevékenységből származik majd). Befektetési szempontból az azonban érdekes lehet, hogy a jelenlegi, 2500 forint alatti árat a társaság egy részvényre jutó eszközértéke jóval felülmúlja. –

Ajánlott videó

Olvasói sztorik