Gazdaság

Mi a menő?

Ha van valaki, aki még a saját gyermekénél is jobban várja a karácsonyt, az a kiskereskedő. A karácsonyi vásárban egyre nehezebb érvényesülni, a konkurencia óriási.

Vészesen közeleg a karácsony, mint azt egyértelműen jelzi a Skála Metró homlokzatán ácsorgó gigantikus Mikulás, vagy a Mammut előtt álló ős-emlős fején a piros süveg. Ez csak egy dolgot jelenthet a kereskedelem számára: a megnövekedett keresletből minél jobb hatásfokkal részesülni. A harc ugyanis öldöklő.

A kereskedőknek évről évre újabb ötleteket kell kitalálniuk: a bevásárlás az ezredfordulón már csak a kasszánál emlékeztet a korábbi évtizedek beszerző körútjaira, amikor is az ember a Corvin-Divatcsarnok-Úttörő Áruház Bermuda-háromszögben minimális sikerrel lejárta a lábát. Az akciókat természetesen a gyártók is támogatják, hiszen számukra sem mindegy, hogy milyen a karácsonyi üzlet. Az ajándékozásra szívesen használt termékek közül sok cég az ünnep előtt jön ki a legújabb fejlesztésekkel, a korábbi verziókat pedig olcsóbban adják.

Tévedés azt hinni, hogy a karácsony a gyerekek ünnepe. A felnőttek gyakran olyan hőn áhított cikkekkel lepik meg szeretteiket – és magukat -, amelyek komoly értéket képviselnek. Így például a karácsony már hosszú évek óta főszezon a szórakoztató elektronikát értékesítő vállalkozásoknál. A színes televízió, videómagnó és hi-fi torony mellett számos új berendezés kínálkozik az ünnepi ajándékcsomagba. A camcorderek családjának immár a digitális sarjai számítanak “menőnek”, de mély benyomást igazából csak az tud kelteni, aki legalább egy házi mozit tesz a fenyőfa alá.

A számítástechnika is sok ajándéklistán szerepel, bár ma már nehéz meghatározni, hol húzódik meg a határ a szórakoztató elektronika és a komputerek között. Az internet-szolgáltatók ezt az időszakot kulcsfontosságúnak tartják, remélik ugyanis, hogy a magánelőfizetőknél most valódi áttörést tudnak elérni. Ezért nemcsak árat csökkentettek és új szolgáltatásokat vezettek be, hanem olyan akciókat is kieszeltek, amelyek könnyebbé teszik a beszállást azoknak, akiket nem az ár riasztott el eddig. A Matáv például az idén karácsonyra gyors internet-hozzáférést ajánl a potenciális háló-előfizetőknek. A cég – a mobilszolgáltatók előre fizethető telefonkártya- szolgáltatásához hasonlóan – egy hónapig élő internet-hozzáférést kínál. Az ügyfélnek csak meg kell vennie a csomagot, otthon feltelepítheti a szükséges programokat és tartozékokat, majd egy zöld számon bediktálhatja a Matávnak a személyes adatait – néhány órán belül pedig elindul a gépen az internet.

Az internet-szolgáltatók abban reménykednek, hogy a korábbi évekkel ellentétben, amikor is a maroktelefon volt a sláger, az idén a hálózati hozzáférés lesz felkapott. Persze a mobiltelefonos vállalkozások is sokat várnak ettől a karácsonytól, ráadásul az új szereplő megjelenése a piacon az év végi nagy ajándékozástól függetlenül is kreativitásra ösztönzi őket. A távközlési szolgáltatók idei ötlete is összefügg a világhálóval: elsőként a Pannon GSM jelent meg az úgynevezett VoIP-al, az internet alapú telefonszolgáltatással, s nem sokkal később követte a Westel is. A VoIP segítségével az előfizetők legalább 10, legfeljebb 40 százalékot takaríthatnak meg a nemzetközi telefonhívásoknál. Az új ügyfelek megszerzésért folytatott harcban azonban a régóta bevált módszerhez folyamodnak: készülékekkel próbálnak új ügyfeleket keresni.

A műszaki cikkek terén sok az újdonság, ám az ékszerészek váltig állítják: konzervatív a magyar vásárló. Nálunk nem lehet eladni azokat a “post futur” csecsebecséket, amelyekkel már jóval karácsony előtt feltöltötték a párizsi Vendome tér ékszerboltjait. Míg a Bulgari, Cartier, Yves Saint-Laurent és más diktátorok által kínált kollekciókban a modern, egyszerű vonalak dominálnak, addig a pesti divatban még ma is meghatározó nagyanyáink ízlése.

Az idei szezon nagy felfedezése a “Tahiti gyöngy”, amely még kuriózum a hazai boltokban. A tenyésztett gyöngyök különlegessége, hogy eleve színesen, feketén, szürkén, zölden kerülnek ki a kagylóból, és teljesen szabályos kerek formájúak. Ha valaki meg akarja lepni kedvesét, még nem késő, a hírek szerint potom 3 millió forintért már hozzá lehet jutni egy szolid fekete gyöngysorhoz.

Ajándékozni öröm, ajándékot kapni azonban – szemben a közhely állításával – talán még nagyobb. Ezt bármelyik gyerek megerősíti, márpedig őszinteségükhöz nem férhet kétség. Tavaly egy “nagy visszatérés” tanúi lehettünk: a diavetítő elfeledettnek hitt termékből igazi sláger lett, bár a 13 forintos diafilmárat valóban el lehet felejteni. –

Ajánlott videó

Olvasói sztorik