Mutasd meg az autódat, megmondom ki ivagy! Ha tetszik, ha nem, ez a szempont már nálunk sem mellékes. Felértékelődtek az arisztokratikus márkák egyre kisebb és viszonylag olcsóbb változatai is. Nem véletlen, hogy az utóbbi években az apróságoktól sokáig ódzkodó, prémiumszegmensben érdekelt több német gyártó is legalább egy alsóközép-kategóriás modern kompaktot kifejlesztett.
A BMW már a hetvenes években meglepte a márka szerelmeseit egy rövid ötajtóssal (1602 C). Azután egészen a kilencvenes évek elejéig pihentették Münchenben a rövidített formát, míg 1994-ben megjelent Compact néven a mai, Golf-méretű modern háromajtós. A BMW (pontosan 26 centiméterrel) rövidített karosszériában amúgy minden a 3-as típusé. A recept bevált, mert a Compact piaci részesedése Európában 60 százalék az osztályában. Itthon az idén 30 Compact eladását tervezi az importőr, főleg nőknek, fiataloknak. Nyugat-Európában a legfrissebb motorváltozatú Compact 316-os 1,9 literes. Emellett 170 lóerős, 6 hengeres benzines (323ti), illetve 90 lóerős turbódízel (318td) – erőforrással is kapható. Magyarországra a kisebb ár és a kedvezőbb vámbesorolás miatt azonban a 316i Compactot továbbra is 1,6 literes motorral szállítják. Itthon Exclusive és Elite felszereltségi változattal árusítják, ezenkívül Luxus és a Sound Compact is rendelhető. A gazdag alapfelszereltségű autóhoz csaknem 3,9 millió forintnyi extrát rendelhetnek az ínyencek, sőt a BMW Individual programmal ez egyéni igények szerint ez még tetézhető is. Az új Compactot 2001-re várják a bennfentesek.
Az Audi más járműfejlesztési filozófiát követett a Magyarországon 1996 őszén bevezetett A3 megalkotásakor. Az első generációs csapott farú négykarikás padlólemeze a Volkswagen Golf negyedik generációjáéval (valamint a Skoda Octaviáéval és a Seat Toledóéval) közös. A karosszéria persze már az ingolstadti központú gyártónál megszokott jellegzetességeket viseli. A vevő megnyeréséhez az Audi ebben az alsó szegmensben is gazdag választékkal operál. A karosszériánál (3, illetve 5 ajtós), a bőséges motorkínálatnál (az öt benzines, 90-től 210 lóerőig, és két turbódízel), a meghajtásnál (elsőkerék-hajtású vagy összkerékhajtású quattro) a fontos részleteket maga válogathatja össze az ilyesmivel törődő vevő. És akkor még nem vettük számba az extrákat. A felszereltség szerint három változatban készülő A3-ból az Attractionhoz például 35 féle kiegészítő rendelhető. Itthon tavaly 313 darab A3-at adtak el, az idén pedig több mint 400 a terv.
A német Auto Magazin szerint a két kocsi között az egyik legfontosabb különbség a meghajtás. Az A3 keresztmotorja az első kerekeket hajtja, a BMW hagyományosan hosszában beépített négyhengerese a természetesen a Compactban is a hátsókat forgatja. A Compactba alapáron építik be az ASC+T kerék-kipörgésgátlót, remek futóművével amúgy is jól viselkedik, könnyen irányítható szoros kanyarokban is. A nagyobb karosszéria- és motorválasztékot felsorakoztató, amúgy alapváltozatban hetvenezer forinttal olcsóbb A3 e bőségben megelőzi a bajor márkát. Persze a BMW-híveknek nem lehet kérdés a választás… –