Gazdaság

FIAT BRAVA JTD KONTRA PEUGEOT 306 HDI – A takarékosság jegyében

Az autózás gyönyörű, de drága. Ezért vonzóak a dízelek.

Nem sok jót ígérnek a szakértők, akik a jövő évi üzemanyag-drágulást latolgatják. Jaj annak, akinek nem gáz, villany, esetleg maga termelte napraforgóolaj hajtja a motorját. A takarékos sokat utazóknak a jobb hatásfokú, de sokkal drágább dízelautó jelenthet megoldást, egyesek szerint kompromisszumot. Megalkuváson korábban a kopogós, zajos üzemet és a komótos gyorsulást kellett érteni, de ma – a közvetlen befecskendezés és a turbó, nem utolsósorban a remek zajszigetelő-anyagok elterjedésével – csökken a lemaradás a benzines motorokhoz képest. Sajnos az árakra ez nem vonatkozik. A nagyobb autóknál 5-10 százalékkal, a kisebbeknél akár 20-60 százalékkal is drágább ugyanazon típus közel azonos teljesítményű dízel vagy turbódízel változata. Persze tankoláskor a mértéktartó számla kárpótol ezért.

A Peugeot régóta “úttörő dízeles márka” is. Már a hatvanas években, a fecskefarkú 404-ben is ott pöfögött a takarékos motor. Azóta is szinte valamennyi típusából készít öngyulladóst is. A 306-ban a korábbi 70 lovast az idén felváltó új, 1,9 literes, 90 lóerős HDi dízelerőforrás már közvetlen befecskendezésű. Elődjénél sokkal kevésbé szennyezi a környezetet. Fogyasztása húsz, a CO2-kibocsátása 25 százalékkal kisebb lett. Már megszületett a Peugeot-nál a vadonatúj, 110 lóerős, “sportos” HDi is, amit a 406-ba és a 806-ba is beépítenek.)

Az új 306-os nem bújt ki a bőréből: cseppet sem hivalkodó külseje változatlanul szolid belsőt takar. A rádiót, a fűtés- és szellőzéskapcsolókat magában foglaló fémhatású középkonzol, illetve az “alumíniumos” műszerhátlap nem a kistestvér 206-os franciás sikkjét idézi, inkább “technós” modernséget, nagyautós eleganciát sugall. A 4 és 5 ajtós, illetve kombi karosszériás 306-os ugyanis családi autónak készül a franciaországi Poissyben. Otthon 5,1 százalék, nálunk 2,7 százalék a piaci részesedése az osztályában. Mivel a HDi-s 306-os szeptember végén lépett a magyar piacra, ezért még nincs értékesítési adat a forgalmáról, de az importőr szerint az alsóközép-kategóriára nem jellemző gazdag biztonsági (ABS, esőérzékelős ablaktörlő) és alapfelszerelésé-vel hódítani fog az egyébként nem olcsó modell, melynek utódja – mint az új Bravo/Brava – 2001-ben várható.

A Fiat is több generáció óta gyárt takarékos dízeleket. A hetvenes évek végétől a Ritmo, majd a nyolcvanas évek végétől a Tipo 1,7 és 1,9 literes dízelekkel csábította a soványabb bukszájú ügyfeleket. A négy éve megjelent Brava/Bravo kettős magyarországi alapkínálatából mégis hiányzik az összehasonlításban szereplő 105 lóerős JTD változat. Az importőrön keresztül egyedileg rendelhető. Európában egyébként a JTD-s Bravát a tavalyi év végén vezették be. Mivel az árlistában a JTD nem szerepel, negyedévente egyet-kettőt adnak csak el. (A JTD felszereltsége megegyezik az 1,6 SX-ével.) Az erőforrás különlegessége az a továbbfejlesztett Common Rail rendszer. Ezzel a Multijettel a dízelmotor szokásos lármája is halkabbá válik, kisebb az emisszió és nagyobb a teljesítmény. A Brava motorja ezáltal 105 lóerős és a végsebessége 185 kilométer.

Az Autó Bild értékelése szerint a Fiat motor “korán kelő”, gyorsan veszi a fordulatot. Teszt-átlagfogyasztása kevesebb a francia “oroszlánénál”. Az összesítés szerint a kellemesen feszesre hangolt futóművű, szűkebbre szabott 306-os főleg a gyengébb motor miatt mindössze 5 ponttal elmarad a tágasabb, de rossz úton vészesen kemény rugózású olasztól. –

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik