Teljesen átrajzolja az európai repülőgépgyártás és hadiipar arculatát, a közeli jövőben pedig akár még drasztikusabb változásokat is vonhat maga után a német Dasa és a francia Aerospatiale-Matra tulajdonosainak döntése a két vállalat egyesítéséről. A várhatóan a jövő év első felében lezáruló fúzióval Európa legnagyobb, s egyben a világ harmadik legnagyobb légiipari cége jön létre, 89 ezer alkalmazottal és 21 milliárd eurós éves árbevétellel, European Aeronautic, Defence and Space Company (EADS) néven. A Dasa a DaimlerChrysler leányvállalata, míg az Aerospatiale-ban a francia állam 47, a Lagardere pénzügyi csoport pedig 33 százalékos érdekeltséggel rendelkezik; a fennmaradó hányad – az alkalmazottak birtokában lévő 2 százalékon túl – a tőzsdén forog.
A Hollandiában bejegyzendő EADS 60 százalékban egy holdingcég birtokában lesz, amelyben egyenlő arányban képviselteti majd magát a DaimlerChrysler, illetve a francia tulajdonosi kör. Ez utóbbi rövidesen át fog alakulni, mivel az állam 15 százalékra csökkenti érdekeltségét az Aerospatiale-ban; az értékesítendő csomagon egyelőre nem meghatározott intézményi befektetők osztoznak majd. A további 40 százaléknyi részvény a frankfurti, a párizsi és az amszterdami tőzsdére kerül. A fúzióhoz az Európai Bizottság jóváhagyása is szükséges.
Az új vállalathoz rövidesen, legkésőbb fél éven belül csatlakozik az egyelőre többségi állami tulajdonban lévő spanyol Casa is, amely már korábban fúziós megállapodást kötött a Dasával. Az Aerospatiale-nak és a Dasának külön-külön 37,9 százalékos, a Casának 4,2 százalékos érdekeltsége van az Airbus repülőgépgyártó cégben. Az Airbus további 20 százalékával a British Aerospace (BAe) rendelkezik, s elemzők az elkövetkező hónapok legizgalmasabb kérdésének azt tartják, vajon a brit cég csatlakozik-e az EADS-hoz. –