Gazdaság

VIACOM-CBS-FÚZIÓ – Óriástévé

A Walt Disneyvel és a Time Warnerrel konkuráló média- és szórakoztatóipari óriáscég jön létre az Egyesült Államokban annak nyomán, hogy a többek közt az MTV-t, a Paramount Pictures filmstúdiót és a Blockbuster videókölcsönző-hálózatot tulajdonló Viacom felvásárolja a három vezető tévétársaság közé tartozó CBS-t. A Viacom több mint 37 milliárd dollárt fizet, csaknem kétszer annyit, mint a Walt Disney által a Capital Cities/ABC-ért fizetett 19 milliárd.

A két vállalat együttes piaci kapitalizációja megközelíti a 70 milliárd dollárt. Tavalyi árbevételük 21, üzemi nyereségük pedig 4 milliárd dollár volt. Elemzők számításai szerint a fúzió már az első évben 250-300 millió dolláros költségmegtakarítást eredményezhet.

A tárgyalások során ennél fontosabb szempont volt, hogy a két vállalat tevékenysége – mind szerkezetében, mind földrajzi megosztásában – szinte tökéletesen kiegészíti egymást, az átfedések csak minimálisak. A Viacom csatornái elsősorban a fiatalabb korosztályt veszik célba, míg a CBS inkább a középkorúak és az idősebbek körében népszerű. A Paramountnál készült produkciók ezentúl “házon belül” terjeszthetők lesznek a CBS-hálózaton keresztül, s az már csak hab a tortán, hogy a CBS-nek kiterjedt rádió-, reklám- és internet-portfóliója is van.

A fúzió híre nem volt teljesen váratlan, részint azért, mert az illetékes szövetségi hatóság néhány hete megszüntette azt az előírást, hogy egyazon társaságnak egy piacon nem lehet több adója – a Viacom és a CBS öt nagyvárosban párhuzamosan van jelen -, részint pedig azért, mert a CBS 1998-as önállóvá válása óta számítani lehetett egy partner megjelenésére. Az egyetlen problémát az okozza, hogy a szabályozás értelmében egy tévétársaság maximum az amerikai nézőközönség 35 százalékát érheti el, az egyesült vállalatnál viszont 41 százalék lenne ez az arány. –

Ajánlott videó

Olvasói sztorik