Nem mindennapi ajándékkal lepte meg a ivilágot a 100. születésnapját ünneplő olasz autóipari birodalom, a Fiat. Maga az ajándék természetesen négykerekű, és nem méreteiben, sokkal inkább gazdasági jelentőségét tekintve hatalmas. A Topolinóval fél évszázaddal ezelőtt is “kis” iskolát teremtő neves márka talán legnépszerűbb termékéről, a Punto új generációjáról van szó.
Nem volt könnyű helyzetben a Georgo Giurgiaro nevével fémjelzett tervezőcsoport, amikor az eredetileg is remekbe szabott (s a dicső előd, a 6,3 millió példányban készült bombasikernek számító Unót felváltó) Puntót kellett megújítania. A “Pont” népszerűségére jellemző, hogy hat év alatt 4 milliót adtak el belőle. (Itthon az idén több mint másfél ezret értékesítettek a modellből augusztus elsejéig, ami a Suzuki nélkül bő 8 százalékos piaci részesedést jelent.) Érthető, hogy a külföldi szaklapokban, a szintén “B” szegmensbe tartozó olasz kisautó piaci bevezetését jóval megelőzően, már “csöpögtetni” kezdték az érdeklődést felkeltő információkat. Maga a premier még e hónapban várható.
A Punto II. programra 700 millió dollárt költött a Fiat. A végeredmény elismerésre méltó. Az elődjénél néhány centivel nagyobb, tágasabb új Punto megjelenésével már nem az extravaganciát hajhássza. Bár karakterében sokat megőrzött az első generációs vonalakból, de a forma letisztult, józan megfontolást sugall. A modell négy felszereltséggel készül (S, ELX, HLX, Sporting). A motorpalettája sem szűk, az 1,2 literes benzinesből 60 és 80 lóerős is választható, a csúcsot az 1,8 literes benzines erőforrás jelenti, a legtakarékosabbat az 1,9-es dízel, de állítólag a turbódízel motorral itthon nem rendelhető majd az októberi piaci start után sem.
A legnagyobb talány egyelőre az ár. Reális becsléssel legalább 1,9-2,0 millió forint lehet majd a legolcsóbb alapváltozatú Punto II.
A gömbölyű Opel Corsa immár ötéves típus, és akárcsak a Punto, második generáció. Sőt, alig több mint egy éve már át is esett egy kis kozmetikázáson. Az optikai módosítások talán legfontosabbja, hogy kigömbölyödött a hátsó lámpa és karcsúbb lett a csomagtér ajtaja. (Európában három- és ötajtós karosszériával kapható, Dél-Amerikában négyajtós sedanokat, sőt kompakt kombikat is készítenek belőle.) Gazdagodott a motorpaletta is az 1,0 literes, háromhengeres, 12 szelepes erőforrással. Emellett 1,2 és 1,4 literes benzines és 1,7-es dízelmotorral is készülnek a Corsák. A típusnak szegről-végről magyar “származása” is van, hiszen a hengerenként négyszelepes Ecotec erőforrásai közül például az 1,4 literes Szentgotthárdon készül. A Suzuki után a Corsa nálunk az egyik legnépszerűbb “B” kategóriás kiskocsinak számít. Tavaly 2600 darabbal csaknem 12 százalékos piaci részesedést szerzett. Népszerűségét fokozza, hogy három felszereltségi változatban készül – a legegyszerűbb a City. A bennfentesek 2000 szeptemberétől várják a korszerűsített Corsát.
Az Auto Bild szakújság már össze is hasonlította az új Puntót a konkurens Corsával. Az olasz apróság több pontot szerzett. Az új Punto erényei: biztonságos menettulajdonságai, kényelmes ülése, nagy csomagtartója, alapos kivitele. A Corsának a motorja és az ára a meggyőző. Ez utóbbi összehasonlítást a magyar vásárlók azonban csak a Punto néhány nap múlva várható bemutatója után tudják elvégezni. –