Gazdaság

KRAVOLA A PORONDON – Busszal kaszálnak

Az Ikarus-gyártás nehézkes felfuttatása közepette, a holland licenc alapján tavaly év vége óta készülő Rába Contact buszcsalád után Győrben megint új autóbuszmárka lépett a porondra: a Kravola.

A hajdani kaszagyárral, a Kühne Mezőgazdasági Gépgyárral együttműködve mintegy 300 millió forintos beruházással, licencvásárlással alig 7,5 hónap alatt készítette elő a buszgyártást a Kravtex Kft. A külsőleg a Neoplanra emlékeztető jármű a csehországi SOR Libchavy konstrukciója. A 9,5 méteres (37 ülő-, 27 állóhelyes) elővárosi és távolsági (luxus) és (25 ülő-, 55 állóhelyes) városi változatban készülő Kravola midibuszokból az idén már húszat állítanak össze a Kravtex vadonatúj, 2600 négyzetméteres győri csarnokában. A hazai beszállítás aránya a tervek szerint az év végére – a motor nélkül – eléri a 100 százalékot (addig a vázszerkezetek mintegy harmada cseh import).

A partnerek között a magyar ipar színe-javát is megtaláljuk. Komoly fegyvertény, hogy az eredetileg cseh első és amerikai Rockwell hátsó futómű helyébe sikerült Rába futóművet ültetni. A buszok “lelke” azonban külföldi: 152 kilowattos Iveco motor. A közelmúlt autóbusz-balesetei után nem mellékes, hogy a Kravolák típusvizsgálatát a TÜV Hannover- KTI Kft. végzi, szeptemberben várhatóan be is fejezi.

Várhatóan kedvező lesz a piaci fogadtatása a “jóképű” Kravoláknak, tekintve, hogy a konkurens midibuszoknál 15-20 százalékkal olcsóbbak lesznek, és a gyártó a felhasznált korszerű anyagok, modern műszaki megoldások eredményeként vonzóan alacsony üzemeltetési költséget ígér. A tervekben 2000 végéig összesen száz autóbusz értékesítése szerepel. A Kravolák első nagy megrendelője a Kisalföld Volán, amelynek festőüzemében egyébként a buszok fényezését is végzik. Emellett más Volán vállalatok és magánfuvarozók megrendeléseire számít a cég.

A hét éve létrejött Kravtex története még az Ikarusokat és Rába alkatrészeket forgalmazó Avtoexporthoz nyúlik vissza. (E szak-külkereskedelmi cég berlini bejegyzésű vállalata és Krankovics István alapította.) A ma már 300 millió forintos jegyzett tőkéjű, 1 milliárd forint saját tőkéjű Kravtex öt éven keresztül Ikarusok nagyjavításával, felújításával foglalkozott, majd 1997-ben megszerezte a Kühne többségi tulajdonát is. –

Ajánlott videó

Olvasói sztorik