Gazdaság

BA-AA – Szövetség lefújva

Három évi küszködés után a British Airways (BA) és az American Airlines (AA) letett arról a tervéről, hogy globális légi közlekedési szövetségre lépjen, miután az amerikai közlekedési minisztérium nem adott helyt azon kérelmüknek, amelyben mentességet igényeltek a versenyhatósági eljárás alól.

Az ügynek politikai háttere is van, mivel London és Washington közt évek óta folynak – vagy inkább akadoznak – a tárgyalások egy korábbi kétoldalú légiforgalmi megállapodás revíziójáról. Brit részről azzal a feltétellel biztosítottak volna több le- és felszállási lehetőséget amerikai légitársaságok részére a Heathrow repülőtéren, ha az Egyesült Államok megnyitja belföldi légiforgalmi piacát a külföldi szolgáltatók előtt. A BA – amely egyébként a Malév egyik lehetséges stratégiai befektetője is – azzal érvelt, hogy az amerikai piacra való bejutás legjobb módját a szövetségek jelentik. A londoni illetékesek osztották ezt, és a Heathrow megnyitását ahhoz kötötték, hogy Washington adja áldását a BA-AA szövetségre. Amerikai oldalról viszont a légiforgalmi egyezmény megkötését szabták feltételül a jóváhagyáshoz.

Végül az egész komplikált ügy megrekedt, amiben persze jókora szerepe volt annak, hogy az egymással vitázó brit és amerikai hivatalok a két légitársasággal sem tudtak egyezségre jutni. A jóváhagyás fejében azt követelték – s ebben az Európai Unió versenyhivatala is csatlakozott hozzájuk -, hogy a két vállalat a verseny fokozása érdekében mondjon le heti több száz le- és felszállási lehetőségről a világ legforgalmasabb nemzetközi repülőterének számító Heathrow-n. A BA és az AA azonban túl nagynak ítélte ezt az árat, s már tavaly úgy döntött, hogy az eredeti – 1996-os – tervhez képest visszafogottabb együttműködésre lép.

A végső döfést az antitröszt-immunitási kérelem washingtoni elutasításának híre adta meg, mivel így biztossá vált, hogy a két cég csak piaci pozícióinak komoly gyengülése árán tudná kivitelezni tervét. A felek most olyan együttműködési formákat keresnek, amelyek megvalósításához nem szükséges versenyhatósági engedélyezés.

Arról nem szól a közlemény, hogy a két vállalat pontosan milyen módon kívánja erősíteni kapcsolatait, s elemzők úgy látják, hogy az eredeti terv kudarca mindenképp súlyos csapást jelent, amelyet aligha lehet orvosolni. Az ügynek messzebbre nyúló következményei is lehetnek, mivel a BA és az AA alkotja a fő erejét a Oneworld elnevezésű globális légiforgalmi csoportosulásnak, amelyben rajtuk kívül az ausztrál Qantas, a Canadian Airlines, a Cathay Pacific, az Iberia és a Finnair vesz még részt. A tavaly létrehozott Oneworld jelenleg marketing-együttműködésként funkcionál – egyesített helyfoglalási rendszerrel -, s továbbfejlesztésének alapja a most meghiúsult szövetség lehetett volna. –

Ajánlott videó

Olvasói sztorik