Opel Agilának hívják a GM/Suzuki kooperációban 2000-től készülő minivan Opeles változatát. A közös platformon, sőt azonos karosszériával, de eltérő motorral, futóművel és “make up”-pal megkülönböztetett négykerekű csöppség utolsó simításaival máig nem végeztek a német mérnökök. Annyi azonban biztos, hogy a két testvérmodell – a lengyelországi Gliwice gyárából majdan évi 80 ezer példányban kikerülő Opel Agila és az esztergomi 30-40 ezer darabos Suzuki-változat – egymás konkurenciája lesz. Ezt Michael J. Burns, a GM új európai elnöke fejtette ki a napokban Magyarországon. A szeptemberben kinevezett regionális vezér szentgotthárdi látogatását követően úgy nyilatkozott, hogy a hajdani Astra-üzemben – a kínai megrendelésre még folyó Vectra-összeszerelés után – hamarosan megkezdődik a világ legkorszerűbb sebességváltógyárának telepítése. Az évi több mint negyedmillió 16 szelepes hengerfejet, illetve félmillió Ecotec motort előállító szentgotthárdi Opel-bázison így egymilliárd márkára emelkedik a GM magyarországi beruházásának értéke. A legalább húszéves élettartamra kalkulált új sebességváltógyár léte jelzi, magyarországi terveiben hosszú távra számol a GM. (Mindez azt is megerősíti, hogy az autó-összeszerelés megszüntetése nem a bizalomvesztés jele.)
A lengyelországi Opelek magyar importját, a GM eredményes regionális működését azonban nehezíti a lengyel-magyar vámvita. (Az 1,5 liternél kisebb kocsik behozatalának növelését eleve darabszámhoz kötik a magyar előírások. Ám a magyar kukorica és paradicsomsűrítmény importjára kivetett lengyel pótvám miatt két éve kezdődött adok-kapok miatt nem automatikus az “autókvóta” növelése.) Ez pedig az Astra Classic és a jövőre talán az Agila behozatalát is akadályozhatja. Burns szerint a GM ezért kezdett “közvetítő” tárgyalásokat ez ügyben a lengyel és a magyar kormánnyal.
A cég európai autógyártó részlege, az Opel/Vauxhall egyébként eladási rekordot ért el az idei első fél évben, 11,5 százalékkal többet értékesítve, mint az előző év azonos időszakában. A személyautók és a könnyű haszonjárművek nyugat- és közép-európai piacán júniusban eladott 175 ezer négykerekűvel a cég 10,35 százalékos részesedést mondhat a magáénak. –