Európában a Renault a nyolcvanas évek első felében bátor lépésre szánta el magát. Az Espace modellel olyan autó gyártását kezdte meg, amely – ma már nyugodtan kijelenthető – forradalmasította az iparágat. A “van” ugyanis ötvözi magában a nagy családi kombik praktikusságát és a limuzinok kényelmét. Az elején divatfogásnak tűnő próbálkozás olyannyira bevált, hogy a francia gyártó újabbat húzott: az ötletet egy osztállyal lejjebb is kipróbálta. A Scenic névre hallgató minivan – az alsó középosztályos Megane-család legtermetesebb tagja – szintén üzleti siker lett világszerte. Persze a konkurencia most sem hagyta a Renault-t egyedül a jövedelmező üzletben. Az igazi kihívás minden valószínűség szerint a nyár elején Magyarországon is bemutatott Opel Zafira. Annál is inkább, mert a franciák csak ősszel tervezik a “face-liftinget”, a megújítást a Megane-család ezen tagjánál. Addig a Zafira lépéselőnyben van.
Legalább is ez derül ki a Das neue Automobil című német szaklap júniusi tesztjéből. A két minivan között első ránézésre a legnagyobb különbség a maximálisan szállítható személyek számában van, a “forradalmi” belsőtér-kialakítás az Opelnél hét személy kényelmes utazását teszi lehetővé, miközben a Scenic csak a megszokott egy vezető plusz négy utas felállást ismeri (jóllehet, az ülések variálhatósága egy háromgyerekes család számára ebben az árkategóriában – és még feljebb is – korábban ismeretlen lehetőségeket biztosít). A csomagtér az utasokkal teljesen feltöltött Zafiránál csupán 150 liter, amit azonban a hátsó és középső üléssorok kiemelésével egészen 1700 literig lehet bővíteni. Az osztály klasszikusa még ennél is többet tud, a Renault 1800 literes maximális csomagtere egy hektóval veri kihívója teljesítményét, s számos kis utastéri “csomagtartóval” teszi teljessé a kínálatot.
A két minivant egyaránt 1,6 literes, 16 szelepes motor hajtja, némi előnnyel a Renault-nál (107 lóerő, szemben a kerek 100-zal). Ez a különbség megmutatkozik a gyorsulásban és a végsebességben is, ám a 8,2 literes átlagfogyasztás a Renault-nál több mint fél literrel alacsonyabb, mint az új minivannél. A biztonság is mindkét autónál fontos szempont: a négy légzsák és az ABS szériafelszerelés.
A teszt győztese orrhosszal a Zafira, ami elsősorban a belső tér kialakításánál szerzett pluszpontoknak köszönhető. A Renault-nak komolyan kell vennie a kihívást. –