Zömmel a repülőjegy-eladásokból származik a legnagyobb árbevételt produkáló magyarországi utazási iroda, a tíz évvel ezelőtt alapított Vista Turista Központ Kft. forgalma. A magánszemélyek tulajdonában lévő cég, saját bevallása szerint, az év eddigi részében legalább 30 százalékkal növelte értékesítését a tavalyi esztendő azonos időszakához képest, de az idei tervét is 10 százalékkal felülmúlta. A növekvő igény miatt nemrég újabb jegykiállító pontokat állítottak be.
Kurucz János tulajdonos-ügyvezető igazgató elmondta: a Vista azért nem érzi meg a délszláv események negatív hatásait, mert irodájuk szolgáltatásai iránt már jó ideje sokkal nagyobb kereslet mutatkozik, mint amennyinek kielégítését fizikailag elbírják. “Márciusban 45, áprilisban és májusban pedig 25 százalékkal haladtuk meg az előző év azonos hónapjaiban produkált bevételünket. A májusi lassúbb növekedésnek nem a háború volt az oka, hanem az, hogy a március mindig erősebb hónap” – magyarázza Kurucz János. Ugyanakkor az utazásközvetítés, különösen a buszos görögországi utak iránt mérséklődött az érdeklődés. A Vistát azonban nem érte emiatt kár, hiszen más irodák kínálatát értékesíti, s a problematikusabb desztinációk helyett megnőtt az érdeklődés például Spanyolország iránt.
Hogy egy ügyfél olcsóbb vagy drágább repülőjegyhez jut a piacon, az Kurucz János szerint az esetek legalább felében nem árképzés kérdése, hanem a szakmai kombinációs készségen és a szolgáltatási figyelmen múlik. “Minden harmadik esetben azt tapasztaljuk, hogy a hozzánk betérő máshol is kaphatott volna olyan kedvező ajánlatot, mint amilyet nálunk, ha több energiát szántak volna rá az alkalmazottak. Irodánkban akár háromnegyed órát is eltöltenek a munkatársak a számítógép előtt, hogy találjanak egy jó ajánlatot” – mondja. A tengerentúli kombinált utakhoz képest jóval egyszerűbb, Európán belüli úti célok esetén a Vista azzal tud kedvező árat elérni, hogy kisebb haszonnal dolgozik, a jelentős forgalom ugyanis biztosítja azt az árbevételt, amely az infrastruktúra folyamatos fejlesztéséhez szükséges.
Egy éve, 1998 júniusában nyílt meg az Airtip Hungary irodája, mint a Carlson Wagonlit Travel leányvállalata. Utóbbi cég a tavalyi év forgalmával Tüdős Zsófia igazgató elmondása szerint az első öt társaság közé került Magyarországon a repülőjegy-értékesítés terén. Az igazgató asszony abban látja a nyolc európai Airtip iroda sikerét, hogy világjelenséggé vált az olcsó repülőjegyek iránti igény.
A tulajdonos, a Carlson Wagonlit Travel a két világszerte ismert utazási vállalat, az európai Wagonlit Travel és az amerikai Carlson Travel Network 1994-ben történt egyesülésével jött létre, s ma már a világ második legnagyobb utazásiiroda-lánca. A cég 1996-ban határozta el, hogy Airtip Europe néven megalapítja Párizsban az első európai repülőjegy-bróker cégét. Ezt követően irodát nyitott Belgiumban, Luxemburgban, Hollandiában, Svájcban, magyarországi leányvállalatának alapítása után pedig Németország és Portugália következett a sorban. A közeljövőben Spanyolország, jövőre pedig Nagy-Britannia szerepel a cégalapítási listán. Tüdős Zsófia kiemelte, hogy az Airtip-irodák ma már 30 százalékos piaci részesedést mondhatnak magukénak Európa repülőjegy-értékesítési piacán.
Az anyacég terveiben igen előkelő helyet foglalt el a magyarországi iroda létrehozása. “A tulajdonosok a közép- és kelet-európai régió fővárosának tekintik Budapestet, ahol nagyobb forgalmat remélnek, mint amekkorára Bécsben számíthattak volna. Sok cég telepedett meg az országban, amely nemcsak a kelet-nyugati, hanem az észak- déli útvonalakat tekintve is nagyon jó helyen fekszik” – indokolja a Carlson Wagonlit Travel döntését az Airtip Hungary igazgatója.
Az Airtip sikere elsősorban a Faretip számítógépes rendszerben rejlik, melynek Brüsszelben kezelt adatbázisa több mint egymillió repülőjegy-árat tartalmaz, lehetővé téve egy adott desztinációra a létező legkedvezőbb ár kiválasztását. (A Faretip rendszer Magyarországon a Worldspan számítógépes rendszerhez csatlakozik.) Ráadásul a rendszernek köszönhetően az ajánlattétel is gyorsan megtörténik. A cég mindemellett nem számít fel helyfoglalási költséget, a repülőjegyek kiállítása előtt díjmentes a helyfoglalás módosítása, illetve törlése, s utána is csekély összegbe kerül a korrekció. Az Airtip- az Accord-csoport tagjaként szállodafoglalást és bérautó-közvetítést is vállal.
Az Airtip Hungary forgalmának felét az üzleti szféra, másik felét pedig utazási irodák és magánszemélyek megrendelései teszik ki. A elért eredmények alapján az is felmerült, hogy Magyarországon 2000-ben újabb irodát létesítenek. –