Leginkább egy “Tudni illik, hogy mi illik” összeállításhoz hasonlítható az Utazási irodák, ügynökségek etikai kódexe című dokumentum. “Ha valaki egy hivatalos ebéden rosszul fogja a kést-villát, nem büntetik meg érte, bár nem jár el helyesen. Az új kódex a szakmától elvárható viselkedési normákat és az erkölcsi elveket rögzíti. Célja a tanítás-nevelés, nem pedig a szankcionálás” – fogalmaz Molnár Gabriella, a Magyar Utazási Irodák Szövetségének (MUISZ) elnöke.
Kormányrendelet szabályozza ugyan az utazási és utazást közvetítő szerződéseket, ám a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara küldöttgyűlése által május 31-én elfogadott új etikai kódex az abból kimaradt szakmai követelményekre is kitér. “Régóta várt lépés, hogy rögzítsék a szakmai szokásokat, elvárásokat. Ha ezek ismertek, akkor referenciaként szolgálhatnak a fogyasztónak éppúgy, mint az ellenőrző hatóság számára” – állapítja meg Dienes Katalin, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség főtanácsosa.
Mint Vándor Béla, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara jogi igazgatója elmondta, az etikai normák megsértésének első következménye a figyelmeztetés, súlyosabb esetben a figyelmeztetés nyilvánosságra hozatala, végső esetben pedig háromhavi felfüggesztés. Erre a kamarai törvény és az utazási irodákra vonatkozó kormányrendelet ad módot.
A kódex azt szorgalmazza, hogy az utazási vállalkozó üzleti tevékenységét a kölcsönös együttműködés, illetve az üzleti erkölcs és a tisztességes verseny szabályainak betartása jellemezze. Az értékesítési és reklámtevékenységgel kapcsolatban kiemeli, hogy etikátlan a megtévesztő, valótlan vagy más utazási iroda lejáratását célzó reklám. Nem engedi meg olyan utazási szerződések alkalmazását, amelyekben az utasokra hátrányos rendelkezések, a többinél apróbb betűvel szedetten, vagy homályos, félreérthető megfogalmazásban szerepelnek.
Az utazási vállalkozás ajánlatából egyértelműen megállapíthatónak kell lennie annak, hogy önálló szervezést végez, vagy más utazási irodától értékesítésre átvett szolgáltatást kínál. Ez egyrészt védi az ajánlatot kiadó irodát, másrészt nem téveszti meg sem a partner cégeket, sem az utasait. A kódex etikátlannak titulálja az olyan eljárást, amelynek során az utazásszervező a közvetítő által szervezett utasokat közvetlenül megkeresve köt szerződést.
“Nagy előrelépés, hogy az etikai kódexben meghatároztuk a last minute fogalmát” – hívja fel a figyelmet egy újdonságra Molnár Gabriella. Ezek szerint a fenti elnevezésű árkedvezmények alkalmazása legfeljebb egy hónappal az esedékes indulási időpontok előtt indokolt. Kizárólag olyan ajánlat értékesíthető továbbá ilyen kedvezménnyel, amelyet az utazási vállalkozás az említett időpont előtt teljes áron már meghirdetett. –