Gazdaság

ELADÓ JÁRMŰGYÁRAK – Svédasztal

Rövid szünet után a nemzetközi sajtóban ismét lábra kaptak a spekulációk arról, hogy új tulajdonoshoz kerül a két svéd haszonjármű-gyártó, a Volvo és a Scania. A Financial Times szerint a Scaniával a német Volkswagen (VW) kezdett felvásárlási tárgyalásokat, a svéd Dagens Industri című üzleti lap pedig arról számolt be, hogy a Volvóra a német-amerikai DaimlerChrysler készül 150-160 milliárd svéd koronás ajánlatot tenni (1 dollár = 8,4 svéd korona).

A DaimlerChrysler határozottan tagadta az értesülést, a többi három cég pedig nem fűzött hozzá kommentárt. Elemzők szerint a DaimlerChrysler-Volvo-ügylet létrejöttére csakugyan nincs túl sok esély, minthogy az egyesült vállalat részesedése a buszok és haszongépjárművek világpiacán elérné a 30 százalékot, s ez alighanem szemet szúrna a versenyhatóságoknak. Ezenfelül a Volvo részvényesei valószínűleg nem bólintanának rá arra, hogy a vállalat külföldi, ráadásul részben amerikai tulajdonba kerüljön. Végül a Volvo a közelmúltban eladta személyautó-gyártó üzletágát a Fordnak, és 54 milliárd koronás készpénztartalékkal a birtokában inkább vevőként, mintsem felvásárlási célpontként kíván részt venni a haszongépjármű-ágazat konszolidációjában.

Hitelesebbnek ítélik az ágazati szakértők a Financial Times információját, amely szerint a VW a Salomon Smith Barney amerikai befektetési bank közvetítésével folytat vételi tárgyalásokat a Scaniával. Tavalyi felvásárlásai ellenére a VW továbbra sem jelentős szereplője a világ haszonjármű-gyártásának, és a német társaság vezetése többször jelezte, hogy ebben az irányban kívánnak terjeszkedni.

A Scaniának az Investor befektetési csoport a fő részvényese, 27,3 százalékos tulajdonhányaddal és 49 százalékos szavazati joggal. A helyzetet különösen érdekessé teszi, hogy tavasszal a Volvo ellenséges felvásárlást kezdeményezett a Scania ellen, de a részvénytőkének csak 21,5, a szavazati jognak pedig 20,5 százalékát tudta megszerezni, ezért leállította az akciót. –

Ajánlott videó

Olvasói sztorik