Bizonyára emlékeznek még a hosszabb ideje tőzsdéző befektetők a kezdeti, hatalmas sorokkal járó részvényjegyzésekre, amikor éjjel kellett a másnap reggeli helyeket lefoglalni. A mostani Synergon-kibocsátás ebből a szempontból úttörő vállalkozásnak számít, hiszen a részvényjegyzés akár otthonról is lebonyolítható. Ezzel a lehetőséggel a már ismert három internetes tőzsdézést kínáló brókercég – a Procent Befektetési Rt., az Első Internet Bróker Kft. (EiB) és a Bankár Befektetési Rt. – hálózatán keresztül élhetnek az ügyfelek, illetve azok, akik a sorban állás elkerülése végett csatlakoznak valamelyik szolgáltatóhoz. A törvényi előírások miatt azonban mindhárom cég előírja, hogy a befektetni szándékozók a jegyzés előtt személyesen is regisztráltassák magukat.
A három brókercég az előző év végén indította internetes szolgáltatását. A kezdetben még mindössze érdekes játéknak tűnő lehetőség egyre több invesztor számára válik munkaeszközzé. (Az Egyesült Államokban az egyéni részvénybefektetések egynegyede a világhálón keresztül bonyolódik le.) A hazai társaságok közül az EiB számít kuriózumnak, hiszen a Concorde Értékpapír vállalatát kizárólag internetes befektetési szolgáltatásra alapították. A másik két esetben inkább a szolgáltatási paletta bővítéséről lehet beszélni. Az ügyfélkör nagyságáról Bata István, az EIB értékesítési igazgatója nem akart közelebbit elárulni; mindössze annyit tudunk, hogy forgalmuk a tervek felett alakul. A cég a közeljövőben az internetes részvénykereskedés mellett állampapírok és befektetési jegyek adásvételével szélesíti ki tevékenységét, jelenleg real-time árfolyamok és friss tőzsdei információk, grafikonok állnak a befektetők rendelkezésére. A tőzsdei határidős elektronikus kereskedési rendszer indítása után ez a szegmens is megnyílhat a brókercég ügyfelei előtt. A rendszer kapacitását jelzi, hogy az EIB, az Origo Kft. (Matáv) és a pont.hu (RTL Klub) által szervezett tőzsdejátékban 3800 fő vett részt, 7 milliárd forintot meghaladó virtuális megbízást leadva. A játékosok – eddig nem látott módon – kereskedési idő alatt, online információk alapján küzdhettek egymással; a legeredményesebbek egy hónap alatt 10-17 százalékos hasznot értek el, a végén az EiB és a Concorde Rt. 2 millió forintos, egy hónapra szóló vagyonkezelési lehetőséget megkapva.
A Procent Online-on keresztül 1,5 milliárd forintot mozgattak meg az ügyfelek az indulásnak számító múlt év novemberétől. Ez – amint azt Szeles Zoltántól, a Procent Befektetési Rt. fejlesztési igazgatójától megtudtuk – a cég azonos időszakra számított forgalmának 1-2 százalékát és 1000 főt jelentősen meghaladó felhasználói kört jelent. A kínált szolgáltatások köre lényegesen bővebb, mint az EiB esetében, hiszen a tőzsdei értékpapírok mellett tőzsdén kívüli részvények, állampapírok és a Procent befektetési alapok jegyeinek adásvételéről dönthetnek a kliensek; emellett határidős számlájukról is információt kaphatnak a befektetők. Választásaikhoz a real-time árfolyamokon kívül a web-oldalon megjelenő – a tőzsdei terem hangulatát sugárzó – piaci információk is segítségül szolgálnak. A nap eleji előrejelzések után kereskedési időben 30-40 piaci hírt, “pletykát”, a nap végén összefoglalókat kapnak az arra éhesek, akik egy-egy fontosabb információ felröppenéséről akár egy percen belül is értesülhetnek. A szolgáltatást sajátos módon nem a tőzsdétől és a brókerirodától távol élők, hanem elsősorban a budapesti ügyfelek veszik igénybe, a koreloszlás viszont egyenletesnek mondható. A Procent Online felhasználóinak attitűdjét a mellékelt táblázat mutatja.
A Bankár Online-on keresztül, az EIB-hez hasonlóan csak az internetes tőzsdei részvénykereskedelem előnyeit élvezhetik a befektetők, az állampapírok és a befektetési alapok jegyeinek forgalmazása szintén csak a tervekben szerepel. Déri Viktor vezérigazgató-helyettes elmondta, hogy a módszert inkább a jövőnek szóló befektetési lehetőségnek tekintik, az egyelőre “nem a tömegek játéka”. Az előfizetőknek real-time árfolyamokat, friss elemzéseket, valamint nemzetközi és hazai makro- és vállalati információkat kínálnak. A kezdeti időkben ingyenes tőzsdei megbízási lehetőséggel is csábított ügyfélkör jelenleg még nem haladja meg az ezer főt. A szolgáltatás inkább újabb klienseket hozott, semmint a meglévő ügyfeleket késztette volna váltásra.