Gazdaság

Hűségszemle

A mobil távközlési társaságokat mindig is izgatta, hogy milyen összetételű az előfizetői körük, mivel elégedettek ügyfeleik, milyen igényeik vannak és merülhetnek fel a jövőben. A Pannon GSM fontosnak tartja, hogy rendszeres felmérésekkel szondázza a piacot, mivel csak így tarthatja meg, illetve növelheti piaci pozícióit. Mindez még nagyobb hangsúlyt kap, amikor a piacra való belépésre vár a mobiltelefónia harmadik – egyelőre még kiválasztás előtt álló – GSM-szolgáltatója.

Számos ilyen jellegű felmérést készíttetett a társaság, amelyek zöme a Taylor Nelson Sofres Modus Gazdasági és Társadalmi Marketing Tanácsadó Kft. nevéhez fűződik. A különböző kutatások alapján egyértelműen látszik, hogy a magánügyfelek a jó hívásminőséget, a teljes lefedettséget, a kedvező percdíjakat és havi díjcsomagokat tartják a legfontosabbnak a szolgáltatással kapcsolatban. A vásárlást tervezőknél emellett fontos szempontként merül fel az, hogy a hálózathoz csatlakozás költsége alacsony legyen. Az üzleti döntéshozók körében kiemelt szerepet kapnak a minőségi jellemzők, különösen a jó hívásminőség, a teljes lefedettség, valamint a roaming (barangolás) lehetősége. Ugyanakkor az üzleti döntéshozók körében kisebb jelentősége van a belépési költségeknek.

Sok tényező befolyásolhatja azt is, hogy milyen készüléket választanak az emberek. Mivel a szolgáltatók számos készülékes ajánlatot is kínálnak meglévő és leendő ügyfeleinek, nem lényegtelen, hogy a készülékválasztást befolyásoló tényezők milyen súllyal szerepelnek a döntéshozatalban, mennyire fontos számukra az akkumulátorok kapacitása, milyenek a készülék által támogatott szolgáltatások, mekkorák és milyen külleműek a készülékek, megfelelő-e a kijelzőjük mérete és mennyire fontos a márkanév. A válaszokból az derült ki, hogy a legfőbb szempont az egy töltéssel elérhető használhatósági idő, a szolgáltatások választéka és a készülékek mérete.

A felmérések alapján elmondható, hogy a felhasználók csaknem háromnegyede tisztában van készüléke tároló képességeivel – tehát, hogy a telefonszámokat két helyen, a készülék saját memóriájában és a SIM-kártyán is elraktározhatja. Arra a kérdésre, hogy melyik adattárolási lehetőséget használják inkább, a megkérdezettek közel fele azt mondta: a készülék memóriája jelenti számára a legkényelmesebb és legkönnyebben elérhető megoldást. Az előfizetők 27 százaléka inkább a SIM-kártyát választja, míg 15 százalékuk alkalmazza párhuzamosan mindkét módszert; 8 százalékuk egyáltalán nem igényli ezt a lehetőséget, 1 százalék pedig egyéb megoldásokat választ.

A szakemberek kíváncsiak voltak arra is, hogy ha az ügyfelek személyesen szeretnének mobiltelefonnal, illetve előfizetésükkel kapcsolatos ügyeket intézni, hova fordulnak. Az esetek 40 százalékában az ügyfelek felkeresik a Pannon GSM bemutatótermeit, illetve területi képviseleteit. Az előfizetők csaknem negyede a hivatalos viszonteladókhoz fordul, ugyanekkora százalékuk azonban egyáltalán nem keresi fel ezeket a helyeket: ha problémája adódik, előnyben részesíti a telefonos ügyfélszolgálatot, amellyel általában teljesen elégedett.

A legelterjedtebb és leggyakrabban használt szolgáltatások a hangposta, a hívófél-azonosítás, a hívásátirányítás, -tartás és -várakoztatás. Ennél valamivel kevesebben élnek a PannonHívó lehetőségeivel, bár a kutatási eredmények egyértelműen azt igazolják, hogy ez a szolgáltatási fajta (a rövid írásos üzenet küldésének lehetősége) egyre keresettebb és népszerűbb.

A Pannon GSM folyamatosan nyomon követi előfizetői bázisának alakulását. Az első előfizetők az üzleti életből jöttek, majd fokozatosan a lakossági felhasználók irányába tolódott el a felhasználói kör. Egyre több a fiatal (25 év alatti) ügyfél, különösen a Praktikum (előre fizetett) kártya lett népszerű a középiskolások (főként a fiúk) körében.

A foglalkozás szerinti csoportosításban vezető helyen állnak azok, akiknek sok mozgással járó vállalkozásuk van – arányuk jóval 40 százalék fölötti. Bizonyos szakmai csoportokban – például ügyvédeknél, orvosoknál, újságíróknál – ugyancsak népszerű a felhasználás. Ezután következnek a kis- és közepes gazdálkodó szervezetek irányítói, illetve a nagyvállalati vezetők.

Megfigyelhető, hogy mind kevesebben alkalmazzák a távközlésnek ezt az eszközét a korábban hiánycikknek számító vezetékes készülékek helyettesítőjeként. Az elmúlt öt évben megváltoztak a fogyasztói szokások is.

A mobiltávközlésben világszerte általános jelenség, hogy az ügyfelek a korábbiakhoz képest gyakrabban váltanak szolgáltatót. A felmérések azt mutatják, hogy a Pannon GSM ügyfélköre az átlagosnál stabilabbnak mondható, márpedig a hűség a legjobb fokmérője az előfizetői elégedettségnek.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik