Gazdaság

UPC MAGYARORSZÁG – Kábelfonálnának

A majdani közcélú hangátviteli verseny idejére esélyegyenlőséget kíván magának elérni a legnagyobb hazai kábeltelevíziós vállalkozás, a UPC Magyarország Kft. A cég ez év januárjától tovább bővítette programcsomagját Magyarországon.

Európa legnagyobb magántulajdonban léivő, széles sávú kábeltelevíziós és telekommunikációs szolgáltatásokat nyújtó társasága a United Pan-Europe Communication (UPC), amely Magyarországon kívül 15 európai államban van jelen. A legjelentősebb távközlési rendszereket Amszterdamban, Bécsben és Oslóban üzemeltetik. A UPC Magyarország Kft. a korábban Kábelkom és Kábeltel néven ismert csoportok egyesülésével jött létre 1998 júniusában. A cég 79,25 százaléka az UPC kezében van; a másik tulajdonos Magyarország legnagyobb és egyik legsikere-sebb kockázatitőke-társasága, az Első Magyar Alap.

A UPC Magyarországnak ma már 440 ezer előfizetője van, a távközlési piacon való érvényesülésnek így reális lehetőségei lennének a közeli jövőben. Az alkalmazott HFC (Hybrid Fiber Coax) technológia, a sávszélesség bővülése révén nagyobb mennyiségű videojel, interaktív hang és adat átvitele válik lehetővé. A kábelen történő telefonálás, az úgynevezett kábelfon technológia pedig közvetlen hangátvitelt biztosíthat azon a hálózaton keresztül, ahol a videojeleket is továbbítják.

Egyelőre azonban a Matáv kizárólagos jogosítványai nem teszik lehetővé, hogy a vegyes vállalat betörhessen a legnagyobb üzlet, a telefonszolgáltatás területére.

A liberalizáció mellett a legkomolyabb érv a fogyasztói árak csökkenése. Példaként Németországot szokás említeni, ahol tavaly januártól megszűnt a Deutsche Telekom monopóliuma, s a percdíjak azonnal zuhanórepülésbe kezdtek. Míg ott közel 300 cég vesz részt a versenyben, nálunk legfeljebb három-négy nagy távközlési szolgáltató fér majd el, s voltaképpen ma még ezek is monopoljogokat élveznek. A UPC testvércége a bécsi Telekabel januárban indította el telefonszolgáltatását. Árai 25 százalékkal alacsonyabbak, mint az eddigi monopoltársaságé.

A UPC Magyarország az ügyfélkör bővítésével, a kínálat és a szolgáltatások javításával igyekszik piaci pozícióit erősíteni. Ennek eredménye, hogy több kábel exkluzív csatorna – köztük az MTV Europe, a Discovery Channel, az Animal Planet és a National Geographic – műsorát januártól már 300 ezer háztartásba juttatja el a társaság. Ebbe az irányba mutat a beruházások értékének növekedése is: míg 1998-ban a hálózat bővítésére és átépítésére 18 millió dollárt fordítottak, addig az idén már 40 milliót szánnak bővítésre. Ezen belül Budapesten az összeg 5-ről 23 millióra nő. A további teendők között említik az Internet-szolgáltatás beindítását, ami jelenleg kísérleti jelleggel néhány helyen már elérhető.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik