Gazdaság

TEJIPARI FÚZIÓK – Piaci lefölözés

Eluralkodott a fúziós láz a tejiparban. A Nutricia- és a Gala-csoport egymást túllicitálva jelentette be újabb cégvásárlásait. A multinacionális élelmiszerláncokkal lépést tartó növekedés nem öncélú: a megfelelő nagysággal jobb pozíciót lehet elérni az ártárgyalásokon.

Nyilatkozatháború alakult ki a Hajdútej és a Szabolcstej fúziójáról. Előbb a Nutricia-csoporthoz tartozó Hajdútej Rt. vezérigazgatója, Kiss Pál István jelentette be, hogy cége megállapodott a Szabolcstej Rt. többségi, 74 százalékos üzletrészének megvásárlásáról. Egy nappal később aztán éles hangú viszontnyilatkozatban cáfolta az elővásárlási joggal rendelkező Márföldi István, a Szabolcstej Rt. elnök-vezérigazgatója az adásvétel tényét. Szerinte – bár több multinacionális társaság is pályázik a cégre – eddig a kft. teljes üzletrészének megvásárlására semelyikük nem kötött szerződést. Ennek ellenére a Hajdútej vezérigazgatója kitart a megállapodás megléte mellett (egyébként a Hajdútej jelentős piaci részesedése miatt a szerződés érvényességéhez még a Gazdasági Versenyhivatal áldása is kell).

A Nutricia-csoport – saját értékelése szerint – negyedmilliárd literes termelésével ma a piac 17-18 százalékát mondhatja magáénak. Ezzel mérete, termelőképessége alapján az első tejipari érdekeltséggé nőtte ki magát. A Nutricia egyre többet fordít a márkaépítésre. Bár a Hajdútej és a csoport többi tagja is öröklötten a legkisebb nyereségtartalmú, s a legnagyobb versennyel járó napi termékekben, fehérárukban “erős”, a termelés egyharmadát már a márkázott Milli-család tagjai töltik be, s növekszik a magasan feldolgozott cikkek aránya. A cég a fővárosban is bővíti piacát, két év alatt – alacsony bázisról ugyan – tízszeresére növelte a forgalmát.

Az ittléte alatt, 1992 óta agresszív üzletpolitikát folytató Avonmore viszont ugyancsak a múlt héten határozott, hogy kivonul a piacról. Pásztói bázisának tulajdonjogát teljes egészében eladta az eddig csak a Szegedtejet és a Szombathelyi Tejipari Rt.-t birtokló olasz Gala-csoportnak. A tranzakcióban nem az Avonmore visszavonulása volt a meglepő, hiszen a – márkázott, de tömegtermékkel (jelesül napi tejjel) a fővárosi piacot bombázó, többek között ír tulajdonú – társaság feladta nagyra törő terveit, miután a pásztói kis tejüzemi kapacitást több mint tízszeresére növelte. Az írek már 1997-ben eladták többségi részesedésüket egy magyarországi konzorciumnak, amelyben a management mellett az ABN Amro (Magyar) Bank és a Magyar Külkereskedelmi Bank is részt vett. A pásztói feldolgozóval megnőtt Gala-csoport az új tulajdonosok szerint – 22 milliárd forintos éves forgalommal – a három legnagyobb hazai tejipari cég egyikévé válik.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik