Gazdaság

TÁGULÓ MOBILPIAC – Milliomosok

Új korszak kezdődik szeptembertől a hazai mobiltelefóniában: az eddigi hat helyett hétjegyűek lesznek a hívószámok. A piac ugyanis kinőtte a hat számjegy adta lehetőségeket. Az előfizetői kör bővülését látva a két GSM-szolgáltató már másfél éve készül erre a változásra. A telefonálóknak nem kell nagy hókusz-pókuszra számítaniuk, hiszen csak egy kilencessel híznak meg a GSM mobilszámok.

Azt már három évvel ezelőtt felismerte a két mobilszolgáltató, hogy a hatjegyű telefonszámok előbb-utóbb elfogynak – mondta Drozdy Győző, a Távközlési Érdekegyeztető Fórum alelnöke, a Pannon GSM külkapcsolati és stratégiai igazgatója. Másfél éves előkészület után az év elején tűzte ki a két társaság a váltás őszi időpontját. Ennek értelmében szeptember 12-től a mostani hat helyett hét számot kell leütnünk a készüléken a 20-as, illetve a 30-as körzetszám után. A két cég az áprilisi egyeztetéskor megállapodott az összehangolt, együttes fellépésről. Így arról is, hogy a már kiadott mobil hívószámok egységes új kezdő száma a kilences lesz.

Az átállást már jóváhagyta a Hírközlési Főfelügyelet is. A megállapodás része volt, hogy a felhasználható számok elegendőek legyenek szeptemberig – mondta Zarándy István, a Westel 900 üzemeltetési igazgatóhelyettese. Jelenleg a Westelnek 450 ezernél, a Pannonnak 300 ezernél is több előfizetője van. Elvileg a hatjegyű számokból 800 ezer, a hétjegyűekből 8 millió használható fel. Nullával nem kezdődhet hívószám, az egyest pedig a segélyhívásokra kell fenntartani. Ugyancsak kiesnek a fax- és adatátvitelre kiadott hívószámok, valamint az ügyfélszolgálatok és hangposták számára lefoglaltak. Emellett bizonyos tartalékot is fenn kell tartani a rendszer működtetéséhez.

Becslések szerint az előfizetők tájékoztatása százmillió forintnál kisebb összeget igényel majd. Az összeg megoszlik a két GSM-társaság és a vezetékes szolgáltatók között. A Matáv ígéretet tett arra, hogy levélben értesíti valamennyi vezetékes előfizetőjét. Ezt valószínűleg meg kell tenniük a helyi koncessziós telefontársaságoknak is. A két GSM-szolgáltató pedig mindent elkövet, hogy ügyfeleit több kommunikációs csatornán tájékoztassa az átállásról. Már most él a (körzetszámok utáni) 70 09 00-ás ingyenes ügyfélszolgálati telefonvonal, amelyen az érdeklődők felvilágosítást kaphatnak a változtatásról.

Mindkét cég az előfizetők türelmét és megértését kéri, hangsúlyozva, hogy a maguk részéről mindent megtesznek a minél zökkenőmentesebb váltásért. A mobilosoknak módosítaniuk kell a telefonok memóriájába tárolt mobilszámokat is. A Westel 900 azt tervezi, hogy a forgalmasabb ügyfélszolgálati irodákban a SIM-kártyán tárolt számokat egy erre a célra kifejlesztett számítógépes programmal a helyszínen felülírják. A Pannon GSM egyelőre csak gondolkodik az ehhez hasonló lépésen. A cég szakértői ugyanis kockázatosnak tartják a felülírást, mert ehhez szerintük garantálni kellene az előfizetők számára a titkosság megőrzését.

Egyébiránt a Westel 900 valószínűleg már az év végétől megkezdi az olyan hétjegyű számok kiadását, amelyek nem kilencessel kezdődnek. Ugyanez a Pannon GSM-nél – az előfizetők számának növekedésétől függően – 1999 elején indulhat.

A mellékletet Regős Zsuzsa szerkesztette

Ajánlott videó

Olvasói sztorik