Gazdaság

A SEAGRAM MEGVESZI A POLYGRAMOT – Zenebarát italgyáros

Ifjabb Edgar Bronfman csattanós válasz adott azoknak, akik az utóbbi időben megkérdőjelezték, vajon képes lesz-e valamit hozzátenni a nagyapja által alapított, majd apja által sikerre vitt Seagram- birodalomhoz. A Chivas Regal, az Absolut Vodka, a Tropicana italmárkákról ismert, 70 éve működő vállalkozásból Bronfman egy huszárvágással a világ második legnagyobb szórakoztató-ipari óriását hozta létre.

Új konkurenssel számolhat a szórakoztatóipar két eddigi óriása, a Walt Disney és a Time Warner, miután a kanadai Seagram megvásárolja a PolyGram holland zenei szupervállalat 75 százalékát az eddigi tulajdonos Philips Electronictól. A Seagram 10,6 milliárd dollárért jut hozzá a világ egyik legnagyobb zenei multinacionális vállalatához. A vételár 80 százalékát készpénzben, a fennmaradó részt pedig részvényekkel fizetik ki. Az átadott részvénycsomag révén a Philips mintegy 12 százaléknyi tulajdonhányadhoz jut a Seagramben.

Az egykor kizárólag italokat forgalmazó, 1928-ban Sam Bronfman által alapított Seagram élére – apját követve – 1994-ben került Edgar junior. A tevékenységi kör kiszélesítése érdekében ő tette meg az első lépést, 15 százalékos részt vásárolva a Time Warnerban. Gyorsan meggyőzte apját, hogy adják el a DuPont tulajdonukban lévő 25,5 százalékos részvénypakettjét 8,8 milliárd dollárért. Ebből az összegből finanszírozták a következő évben az első igazán nagy szórakoztatóipari akvizíciójukat, az MCA (azóta Universal Studios) megvásárlását. A tulajdonosnak, a japán Matsushitának 5,8 milliárd dollárt fizettek a részvények négyötödéért.

Az ügylet azonban nem sok sikerélményt hozott az ifjú Bronfmannak, aki szabadidejében zeneszerzéssel is foglalkozik, ám a filmiparhoz már kevésbé ért. Százmillió dollárt költött az Universal átalakítására, de ezzel is csak egyes résztevékenységek váltak rentábilissá. Kritikusai más ügyleteit is sikertelennek minősítették, s mindez sokat ártott tekintélyének. Az elért bevételeket tekintve csalódást okozott a stúdió több produkciója, így a Primary Colors John Travoltával, a Mercury Rising Bruce Willisszel – hogy az elmúlt évi kisiklásokat említsük az Universal életéből, amelynek az utolsó sikert a Jurassic Park II. jelentette. A Seagram részvényárfolyama tavaly mindössze 8 százalékkal erősödött, miközben a New York-i tőzsdén jegyzett 500 társaság árfolyammozgását követő Standard and Poor’s index 49 százalékkal javult.

Zenei területen egyébként sikeresebb volt a vállalkozás, amely 1996-ban megvette a Time Warnertól az Interscope Records rock és rap kiadói jogát. A PolyGramhoz is a zene útján jutottak el: a holland cég a Hanso fivérek, Elton John, valamint a U2 együttes lemezeivel keltette fel Edgar Bronfman figyelmét.

A PolyGram megvásárlásával a Seagram üzleti tevékenységének már nagyobbik részét teszi ki a szórakoztatás. Korábbi fő profilja, az italgyártás és -forgalmazás háttérbe szorul, mindössze 30 százalékot képvisel majd. A Seagram a jelentések szerint megválik a világ egyik vezető gyümölcslémárkájától, a Tropicanától, s az eladásából származó 3,5-4,0 milliárd dollárt fogja a PolyGram megvásárlására fordítani. Bronfman tervei szerint viszont rögtön eladják a PolyGram 1 milliárd dollár körüli értékű filmgyártó részlegét. A legvalószínűbb vásárló a Canal Plus lehet. Bár a francia társaság elnöke, Pierre Lescure sokallja a sajtóban a találgatás szintjén megjelent vételárat, megerősítette érdeklődését az akvizíciós lehetőség iránt.

A holland cég megvásárlásával – de a Tropicana eladását már bekalkulálva – a Seagram éves árbevétele várhatóan eléri majd a 17,4 milliárd dollárt. Ezzel nem csupán megelőzné a 11 milliárdos forgalmú Time Warnert, de szorosan felzárkózna a világelső, 18,9 milliárd dollárt kimutató Walt Disney mögé. A zene területén pedig máris piacvezető lehet az új formáció, amely – a világpiac 25 százalékát uralva – 6,8 milliárd dolláros forgalomra számíthat, megelőzve ezzel az 5,3 milliárdos Sonyt. Mindehhez azonban még az amerikai versenyhatóságnak is lehet egy-két szava.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik