Gazdaság

OPEL HUNGARY JÁRMŰGYÁRTÓ KFT. – Jövés-menés

Az Opel, amely tavaly Nemzeti Minőségi Díjat nyert a szentgotthárdi Astra-gyárral, 1999 elejétől két házzal arrébb megy. Adódik a kérdés, vajon az autó-összeszerelés befejeződése nem jelenti-e azt, hogy a General Motors (GM) csalódott az országban. A magyar leányvállalat vezérigazgatója, Albert Lidauer szavaiból azonban úgy tűnik: a "cserébe" épülő új sebességváltógyár fontosabb szerepet tölthet be az anyacégnél, mint egy kisebb szériás Astra-készítés.

Európa-szerte riadalmat keltett a GM globalizációs programja, amelytől az öreg kontinensen lévő munkahelyek egy részének bezárását is várják. Az Opel Hungary vezetője szerint viszont a szentgotthárdiaknak nincs mitől tartaniuk; a GM nem zár be európai gyárat azért, hogy aztán Dél-Amerikába telepítse azt.

Nem tekinthető presztízsveszteségnek az itteni autó-összeszerelés befejezése – értékelte a hazai változást Albert Lidauer. Amikor a nyolcvanas évek végén a GM vezetői megkezdték a tárgyalásokat a magyar kormánnyal egy efféle üzem létesítéséről, nem volt liberalizált az import, így a belföldi termelőknek előnyük volt a külföldiekkel szemben. Az Astrát 1992-től gyártják Szentgotthárdon: olcsóbb volt forintért eladni az itt készített autókat, mint kifizetni a csaknem húsz százalék vámot, illetve illetéket. Még egy-két évvel ezelőtt sem lehetett tudni, mi lesz az üzem sorsa. Mára viszont egyértelművé vált: túl nagy luxus fenntartani az egyébként nyereséges, de kis sorozatú – tavaly 12,7 ezer darabos – összeszerelést, miközben teljesen szabad az import, s minimális a vám. A GM most zöldmezős beruházással egy vadonatúj Astra-üzemet épít Gliwicében, ahol az év végén indul az Astra Classic gyártása a helyi piacra.

Albert Lidauer szerint a cég továbbra is elégedett Magyarországgal. Ezt bizonyította például a hengerfejüzem után a sebességváltógyár Szentgotthárdra telepítése. E döntésekben fontos szerepe volt az alacsonyabb bérköltségnek, az osztrák összehasonlításban olcsó energiának, s a kipróbált jó viszonynak az itteni munkatársakkal, önkormányzattal és kormánnyal. Egyébiránt a magyar munkaerő a GM világhálózatában a legképzettebbnek számít.

A 2001-től Szentgotthárdon készülő évi negyedmillió sebességváltó nagy sorozatszámú, korszerű termék, amelynek a gyártása független a helyi autópiactól. A GM bizalmát a számok is kifejezik: a hengerfejgyártás a tavalyi 135 ezer darabról 260 ezerre növekszik, motorból pedig az elmúlt évi 368 ezer után az idén 420 ezer darab készül. A hengerfejüzem beruházására 235 millió márkát költöttek, a sebességváltó-gyári invesztíciót 230 milliósra tervezik.

Ez utóbbi gyár új lehetőségeket is ígér a honi háttériparnak. A közép- és kelet-európai régió beszállítói hálózatát Lengyelországból irányítják, de a sebességváltó-gyártáshoz Szentgotthárdról toborozzák a partnereket. Ez a termék új lesz, amelyhez így még ki sem alakulhatott a stabil külső kör – ebben a helyzetben nagyobb esélye van újabb cégek belépésének. Annál is inkább, mert az Opel egyes részegységek kifejlesztésébe is be kíván vonni másokat. A gyár legalább 30 százalékos helyi beszállítási aránnyal indul majd, s ez jóval meghaladja a motornál vagy a hengerfejnél mért jelenlegi szintet.

Azt még nem tudni, hogy az Ecotec-motorcsalád új tagját készítő GM motorgyár hol lesz; a helyszín még nem dőlt el, ám a sajtóhírek leginkább Németországot valószínűsítik. A Suzuki és a GM kooperációjában készülő új kisautó ügyét még szintén titkosan kezelik. Albert Lidauer sem cáfolni, sem megerősíteni nem kívánta azt az értesülést, miszerint a kocsi valójában a Suzuki Wagon R lesz, amely Esztergomban Opel emblémával is készül majd.

Albert Lidauer 43 éves, Ausztriában született; a bécsi egyetemen 1982-ben végzett gépészmérnök-közgazdászként. Autóipari pályafutása a Bécs melletti GM/Opel Austria motor- és sebességváltó-gyártó üzemében kezdődött, ahol különböző mérnöki és vezetői beosztásokat töltött be. 1991-ben a GM európai központjába, Zürichbe került, termelés- és kapacitástervezési igazgatóként. 1993 márciusától a leani üzem vezetését bízták rá, 1994-től pedig az Opel Hungary Járműgyártó Kft. autó-összeszerelő üzemét irányítja. Emellett nyolc közép- és kelet-európai országban szervezi a GM/Opel kereskedelmét.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik