Rohamléptekkel fejleszt ma is az Audi Hungaria; az év „meglepetése” a kétüléses TT sportkocsi, amelynek gyártása már meg is kezdődött. Új telkén a cég ipari csarnokot emel, amelyben kiszolgáló létesítmények, illetve a külső szolgáltatók kapnak majd helyet. Az autó-összeszereléshez kapcsolódva, több ezer jármű elhelyezésére alkalmas tárolót is létesítenek a TT Coupék és Roadsterek számára. Ám a terület nagy részének hasznosítására egyelőre nincs kész koncepció. Annyi azonban már bizonyos, hogy Ingolstadtból nem hozzák a győri motorgyártó centrumba az 1,9 literes dízel erőforrás gyártását. (A Figyelő információi szerint az A1-nek vagy A2-nek elnevezendő, alumíniumkarosszériás kiskocsi összeszerelése sem hazánkban, hanem Neckersrumban történik majd.)
Több tízmilliárd forintos beruházás nyomán a négyhengeres motorokhoz Győrben készítik majd a főtengelyt, s itt fogják megmunkálni a hajtókarokat is. Ezzel – a dugattyút leszámítva – a motor valamennyi fő eleme magyar lesz. Karl Huebser úgy tudja, hogy egyéb alkatrészeket – futóművet, sebességváltót – nem akar itt gyártani a négykarikás márka. Ám már ezeket a főelemeket is nálunk szerelik össze, hasonlóan a TT-k hajtásláncához.
Az esetleges egyéb autóipari tevékenységről az ügyvezető igazgató titokzatosan annyit mondott: minden elképzelhető. Infrastruktúra, terület, képzett munkaerő egyaránt rendelkezésre áll, s a referencia is jó. Ha a TT-kkel a győri bázis bebizonyítja, hogy az autó-összeszerelést is olyan jó minőségben tudja elvégezni, mint a motorgyártást, akkor eséllyel pályázhat az újabb Audi-beruházásokra. Az egyik ilyen elképzelés a motorfejlesztő kutatóközpont Győrbe telepítése, amelyről még ezen a nyáron döntenek. Segítené a csoporton belüli lobbyzást, ha az állam is hozzájárulna ehhez a fejlesztéshez. Ezzel ugyanis a magyar szakemberek szellemi potenciálja is kamatozhatna, hozzájárulva a márkán belüli innovációhoz.
A győri bázis egyébként az Audi globalizációs programjának első állomása – a második a brazíliai autógyártás lesz. A középtávú tervekben újabb járműgyárak építéséről nincsenek konkrét tervek. A belátható jövőben a közép- és kelet-európai régióban sem terveznek további gyártótelephelyet. A magyarországi invesztíciók előnyei közül az ügyvezető igazgató azt emelte ki, hogy itt ma is akadálytalanul, adminisztratív műszakkorlátozás, tehát megállás nélkül kihasználhatják a kapacitásokat. Ám a bérköltségben a jövőben csak akkor marad meg az előny, ha a munkabérek nem emelkednek nagyobb arányban, mint a gazdaság teljesítménye.
A honi háttéripar még kevéssé kapcsolódik az Audi munkájába; Huebser szerint ez a motorgyártás jellegéből is következik. A gyár a működtetéséhez szükséges szolgáltatásokra, a segédanyagok, a kopó alkatrészek pótlására szerződött itteni cégekkel. Az autó-összeszerelésben már nagyobb a magyar rész: könnyűfém keréktárcsát, ülést, s belső kárpitot szállít három nagyobb vállalkozás.
A VW-konszernen belül az Audi szervezi az itteni beszállítást. A csoport számára készített magyar alkatrészek értéke tavaly 80 millió márka értékű volt, ám a tervek szerint az ezredfordulóra eléri a 200 milliót. Nem túlzás, hogy a jelentkezőknek az egész világgal kell konkurálniuk. Az Audi, ha pénzzel nem is, tanácsokkal igyekszik segíteni, például a logisztikai rendszer megtervezésében. A magyar szállítók jellemző hibája Huebser tapasztalatai alapján az, hogy nem fordítanak kellő figyelmet a minőségbiztosításra és az árkalkuláció kimunkálására. Mindezzel együtt, az Audi győri betelepülése szerinte igazi sikertörténet. A tervezettnél máris jóval több beruházás valósult meg, s a fejlesztéseknek még koránt sincs vége.
Karl Huebser 53 éves, Olaszország dél-tiroli részén, Freienfeldben született; 1965-től a Müncheni Műszaki Főiskola gépjárműgyártás szakán tanult, ahol okleveles mérnök végzettséget szerzett. Szakmai karrierjét 1970-ben az Audi AG-nál kezdte, a németországi Ingolstadtban. Eleinte gyártástechnológiai mérnökként a hőkezelő és öntödei üzemben dolgozott; 1980-tól átvette a melegüzemi gyáregység irányítását, majd öt év múltán az ingolstadti motorgyártás vezetőjévé nevezték ki. 1986 és 1989 között az Audi és a Volkswagen közös vállalkozásában épült kínai „Shanghai-Volkswagen” üzem motorgyáregységét igazgatta, ezt követően pedig az ingolstadti hat- és nyolchengeres motorgyár vezetését bízták rá. Ezzel párhuzamosan az Audi könnyűfém-szerkezeti fejlesztő osztályát is dirigálta. A győri beruházáson 1992 óta dolgozik projektvezetőként, illetve az itteni leányvállalat 1993-as megalapításától fogva ügyvezető igazgatóként. Itteni feladatköre mellett az Audi-konszern motorgyárainak felelős vezetőjeként is tevékenykedik.
