Gazdaság

MINŐSÉGI KÖVETELMÉNYEK – Tízparancsolat

A távközlés minőségét jellemző paraméterek határértékeinek való megfelelés az ország összes koncessziós telefontársasága számára egységes követelményként jelentkezik. A Matávnál 1997 végére sikerült előírások többségét teljesíteni.

A hírközlési miniszter a Matávval 1993 végén, a helyi szolgáltatókkal 1994-ben kötött koncessziós szerződést. Ennek megfelelően az országos koncessziósnak 2001 végéig, a helyi társaságoknak 2002 őszéig minden szempontból eleget kell tenniük kötelezettségeiknek. Ezek közül is az egyik legfontosabb a tíz minőségi követelményből álló csomag. A normák évről évre szigorodnak, a minőség folyamatos javítására, európai szintre emelésére késztetvén a szolgáltatókat. A követelményeket a szaktárca által 1990 óta működtetett Hírközlési Főfelügyelet szakemberei, illetve a területi felügyeletek ellenőrzik. A felállított mérési rendszer alapjait a Matáv fektette le; a paramétereket a koncessziós szerződésnek megfelelően alakították ki.

A Matáv havonta végez önellenőrzést körzeteiben. Az úgynevezett vizsgálóhívásokra vonatkozó paraméter értékét a társaság saját automata mérőrendszere segítségével folyamatosan kontrollálja. Ugyanez igaz a közönségszolgálati munkahelyekre (például a tudakozóra) vonatkozó hívások bejelentkezésére, valamint a tárcsahang jelentkezési gyorsaságára is. A nyilvános készülékek üzemkészségének ellenőrzését az összes állomás véletlenszerűen kiválasztott 10 százalékán végzik el. A többi mutatót a bejelentések alapján értékelik.

Amennyiben a társaságok a követelményeknek nem tudnak megfelelni, pontrendszer alapján, szolgáltatási díjuk arányában kötbért kötelesek fizetni. A Matáv az elmúlt három évben 100 millió forintos nagyságrendben – ám csökkenő mértékben – fizetett ilyet, legnagyobb részt a budapesti vonalak meghibásodása és a számlapanaszok okán. Tavaly év végére azonban a cégnek sikerült a küszöbértékek alá kerülnie, így az idén már nem kell kötbért fizetnie a cégnek. A társaság legutóbbi belső felmérése azt mutatja, hogy a javuló minőséget maguk az előfizetők is érzékelik.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik