Gazdaság

INDUL AZ RTL KLUB – Élesítenek

Nagyjából öt év múlva válhat nyereségessé a most ősszel sugározni kezdő RTL Klub televízió - mondta a Figyelőnek Jean-Charles de Keyser vezérigazgató, aki csak fél évre, ideiglenesen hagyta ott a belga CLT-UFA-érdekeltségek irányítását a magyar csatorna beindításáért. Keyser óvakodott attól, hogy megbecsülje a várható forgalmat és a nyereséget, egyelőre ugyanis kiszámíthatatlannak tartja, hogyan alakul a televíziós piac. (A meglévő kereskedelmi tévék helyzetéről lásd cikkünket a 21-23. oldalon.)

Hányadik televíziós csatornájukat indítják az ittenivel?

– A CLT és az UFA társaságok fúziójából idén januárban létrejött vállalkozás eddig 21 televízióban volt tulajdonos, tehát az RTL Klub a 22. csatorna lesz. Az Európa vezető médiavállalatának számító cégnek 22 rádióban is van tulajdonrésze, s működtet produkciós és szolgáltató társaságokat is.

Önök 49 százalékban tulajdonosai az RTL Klubnak, míg a Matáv 25, a Pearson-csoport 20, a Raiffeisen Unicbank pedig 6 százalékos a részesedéssel bír. Nálunk az ember felkapja a fejét arra, hogy egy bank résztulajdont vesz valamilyen médiában. Valóban olyan biztos és ésszerű határidőn belül megtérülő befektetés ez, mint amilyenre a bankoknak szükségük van?

– A média a jövő befektetése, tehát a bankoknak is ott kell lenniük. A CLT-UFA felét birtokló Audiofina társaságnak is van tulajdonosa pénzügyi területről: a Groupe Bruxelles Lambert. Egy bank akkor fektet be a médiába, ha ezen profi partnere van, mint jelen esetben a mi és a Pearson. A Matáv számára pedig a média és a telekommunikáció konvergenciája miatt kézenfekvő ez a befektetés.

A kereskedelmi tévépályázaton Önök ajánlották a legkisebb összeget, 8 milliárd forintot. Ugyanezért a csatornáért az Írisz tévé 12,5 milliárd forintot kínált, míg a másik csatorna az MTM-SBS konzorciumnak 9 milliárdot, az Írisznek pedig 12 milliárdot ért meg. Egyesek szerint Önök rájöttek, hogy a magyar piac nem igazán ígéretes és nem is akarták megnyerni a pályázatot.

– Nem vitatom, van kockázat, de ez hozzá tartozik az üzlethez. Ugyanakkor igenis vonzónak tartjuk a magyar piacot. Nyugat-Európa televíziós piaca telített, tehát ha egy médiatársaság terjeszkedni akar, erre a tájékra kell jönnie. A régióban pedig Magyarország gazdasága fejlődik a legjobban, gyors növekedés várható. S hogy miért nem ajánlottunk több pénzt? Nyújtottunk olyasmit, ami az ORTT-nek fontos volt: a profi, európai partnert, amely nagyarányú helyi műsorgyártást vállal.

Mit gondol, hány tévécsatorna élhet meg itt? A hasonló méretű holland piacon a közszolgálati televízió három csatornája mellett csak egyetlen kereskedelmi televízió – éppen egy CLT-UFA-vállalkozás, az RTL4 – mondható valóban sikeresnek.

– Arra készülünk, hogy a küzdelem – főként az első években – rendkívül éles lesz. A két közszolgálati csatorna mellett versenyeznünk kell az MTM-SBS konzorcium TV2-jével és várhatóan az Írisz tévé is megjelenik műholdas sugárzással. Mi természetesen az élre szeretnénk kerülni. Arra számítunk, hogy egy-két éven belül 25 százalékos piaci részesedést szerezhetünk. Ehhez persze sokat is kell befektetnünk.

Mennyit?

– Egyelőre nincsenek pontos adataink. Annyit azonban mondhatok: többet, mint amennyit a pályázatban vállaltunk. Az éves költségvetésünk több mint felét itt fogjuk elkölteni.

Mit vár a hirdetési piactól? Növekszik a reklámtorta?

– Feltétlenül. A két kereskedelmi csatorna megjelenésével a cégek a korábbinál automatikusan többet költenek majd reklámra. Mint említettem, mi 25 százalékos részesedéssel számolunk. Az eddig monopolhelyzetben lévő közszolgálati televízió számára ugyanakkor a versenytársak megjelenése hatalmas sokkot jelent majd az első időszakban. Ezt azonban később a saját javára fordíthatja, ha a verseny hatására megújul. Hasonló helyzetben így volt ez más európai országokban is.

Ami azt illeti, Önök a szükségesnél is jobban megnehezítik a közszolgálati televízió helyzetét azáltal, hogy a legnagyobb magyar reklámügynökség, az IP Hungary január elsejétől otthagyja az MTV-t és kizárólag az RTL Klub számára dolgozik majd.

– Természetes, hogy ez így lesz, ugyanis a CLT-UFA megvásárolja az IP Hungaryben is tulajdonos francia IP-t , pontosabban annak 100 százalékos tulajdonosát, a Havas Intermédiationt. Az ügylet még nem zárult le, de már kész tényként kezelik.

Az IP Hungarynek januárig érvényes szerződése van az MTV-vel, a kereskedelmi csatornák azonban már ősszel beindulnak. Az átmeneti hónapokban az IP Hungary két tévének fog dolgozni?

– Ez valóban kényes helyzet, de gondolkodunk a megoldáson. Szerencsére az MTV-nél megértik, hogy a tulajdonosi összefonódás új helyzetet teremt.

Mikor indul az RTL Klub műsora?

– Elvben 90 nappal a koncessziós szerződés július hetedikei aláírása után kellene kezdenünk. Ennek azonban nincsenek meg a technikai feltételei. Két probléma is van. Az egyik, hogy az MTV2-nek egy hónapig műholdról és földről egyaránt sugároznia kell, s ezt követően mi még egyhetes tesztperiódust szeretnénk tartani. Ilyen alapon talán november első hetében elkezdhetnénk a sugárzást. Csakhogy egyelőre nincs biztosítékunk arra, hogy addigra valamennyi nekünk ígért frekvencián valóban lehet majd sugározni, ehhez ugyanis új adótornyokat is kell telepíteni.

Mikortól számítanak nyereséges működésre?

– Körülbelül öt év múlva, de ezt nem lehet pontosan megjósolni. Egyelőre csak előrejelzések vannak a hirdetési piac alakulásáról. Azt sem tudjuk, mit tesznek majd a versenytársaink, hogyan reagál az MTV. Természetesen készítettünk üzleti tervet, de egyelőre komolytalan lenne számokat mondani, mert lehet, hogy a gazdasági környezet nem a várakozásoknak megfelelően alakul. Fél év múlva már jobb prognózist tudok adni.

Az 1948-ban Brüsszelben született Jean-Charles de Keyser az egyetemi tanulmányok befejezése után 1970-ben a Radio Luxembourgnál lett újságíró. Dolgozott a Tele Luxembourgnak is, amely 1980-tól utazó riporterként foglalkoztatta. Három évvel később francia és belga részre bontják a tévét, s Keyser a Belgiumnak szóló, este 7 órai hírműsort vezeti. Négy évvel később az első belga kereskedelmi televíziót beindító TVI vezérigazgatója. Ehhez a társasághoz tartozik a CLT-UFA valamennyi belga érdekeltsége, azaz a családi műsorokat adó RTL-TVI, a fiatal közönséget megcélzó Club RTL (a két csatornának 28-30 százalékos részesedése van a belga tévépiacon), a zenét és híreket sugárzó Bel RTL rádiócsatorna, valamint néhány ifjúsági lap is.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik