Gazdaság

OROSZ BUSZGYÁRAT VENNE AZ IKARUS – A szegény gazdagsága

Eladósodott orosz konkurensének megvásárlását fontolgatja a privatizálás alatt álló Ikarus. Széles Gábor elnök legújabb ötlete révén a cég busszal fizetve megvenné a Liaz adósságának egy részét, amelyet többségi részesedéssé konvertálna. Az ügybe azonban még a Liaz 30 százalékos tulajdonosának, a Rábának is lehet beleszólása.

Hatalmas saját adósságának tükrében meglehetősen merésznek tűnik az Ikarus azon elképzelése, amely szerint megvásárolná a Likinói Autóbuszgyár (Liaz) 100 milliárd rubeles adósságát. A Kommerszant Daily nevű orosz gazdasági napilap által hírül adott terv szerint a magyar járműgyártó fizetségképpen buszt szállítana, és az üzlet révén megszerezné a konkurens Liaz többségi tulajdonát is. A mintegy 3 milliárd forintnyi tartozást az orosz vállalat úgy hozta össze, hogy nem szállított le 374 – előre kifizetett – autóbuszt a szentpétervári önkormányzatnak. A hoppon maradt vevő ezért ajánlotta fel az adósság megvásárlását azon cégeknek, amelyek a buszbeszerzésre kiírt pályázaton is részt vesznek. Az október elsején záruló tenderen 300 busz idei, s 500 későbbi szállítását hirdették meg. A Kommerszant szerint az adósság megvásárlására 50 százalékos áron vállalkozna az Ikarus, amely ugyanilyen feltételek mellett átvállalná a Liaz Moszkva megyei adósságát is – az erről szóló konkrét tárgyalások azonban még nem kezdődtek el.

Az Ikarus vezérigazgatója, Gantner János lapunknak elmondta: bár az orosz partner a cég legfontosabb vásárlója, és a talpon maradás érdekében előremenekülő gyár mindent megtesz az eladások növeléséért, készpénz vagy megfelelő garancia nélkül sehova sem szállítanak. A vezérigazgató ezzel együtt nem tartotta kizártnak az esetleges üzletrészvásárlást. Tudni kell ugyanis – magyarázta -, hogy az Ikarus korábban technológiát adott el a likinói vállalatnak, sőt többször felvetette egy összeszerelő üzem kinti létesítésének lehetőségét.

Ilyen elképzelések a Rába vezetésének fejében is megfordultak. A különbség csak az, hogy a reorganizációs programját sikeresen végrehajtó győri társaság 30 százaléknyi tulajdonrészt már korábban megszerzett a Liaz részvénycsomagjából.

Lapunk értesülései szerint a Liaz csődbiztosát jó egy hónapja nevezték ki. N. P. Adamov megbízatása a cég válságkezelésének végigvitelére 18 hónapra szól. A Liaz stabilizálási programja – a Rába közreműködésével – elkészült, sőt megkezdődött annak végrehajtása is.

A Rába beszállításokkal igyekszik hozzájárulni ahhoz, hogy oroszországi érdekeltsége műszaki színvonalban és árban versenyképes legyen, s vissza tudja szerezni korábbi piaci pozícióit – mondta Dusza András, a győri cég szóvivője. Ami a likinói cég eladását illeti, abba nyilván lesz még beleszólása az 50 százalékos részvénypakettet kezében tartó – a menedzsment tagjaiból és a dolgozókból álló – tulajdonoscsoportnak is.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik