Gazdaság

Kombinált-kombinációk

Az előremenekülés egyik lehetősége a vasút számára a kombinált fuvarozás. Igaz, egyelőre inkább csak elvi lehetőség…

Kombinált fuvarozásról akkor beszélünk, ha egy-egy rakományegységet, megbontás nélkül, többféle fuvareszköz juttat el úti céljához. A konténeres szállításon kívül idetartozik az úgynevezett huckepack forgalom, amikor teherautók csereszekrényét, nyergesvontatók félpótkocsiját emelik vasúti kocsikra. Ro-La (rollende Landstrasse, “gördülő országút”) fuvarozásnál a speciálisan alacsony építésű vasúti kocsik az egész kamiont elszállítják, sofőröstül. A Ro-Ro (roll on-roll off) a kamionok hajókon való szállítását jelenti.

A kombinált fuvarozás biztonságos, környezetbarát. S hogy mégis miért inkább csak elvi lehetőség? Azért, mert drágább, mintha az országutak rémei ugyanazon az útvonalon saját kerekeikön dübörögnének végig.

Nemcsak Magyarországon: szerte Európában drágább. Ezen azonban a gazdag országok hathatós támogatással segítenek. Egyrészt állami pénzekkel támogatják a kombinált fuvarozáshoz szükséges beruházásokat (Németország keleti tartományaiban például hét terminál építésére 400 millió márka támogatást szán a kormány). Támogatást kap maga a fuvarozási tevékenység is (Ausztriában például 1995-ben 1,1 milliárd schillinget), mindezeken túl pedig komoly adókedvezményeket nyújtanak a kombi-fuvarozásban részt vevő vállalkozásoknak.

Itthon az 1996. évi költségvetés 475 millió forintot irányoz elő kombinált fuvarozási terminálok létesítésének, speciális járművek beszerzésének támogatására, amit a környezetvédelmi alap forrásai, esetleg PHARE-támogatások egészíthetnek ki. A külföldi tehergépkocsikat a magyar szabályok is adókedvezménnyel ösztönzik arra, hogy hajóra, illetve vasútra “szálljanak” – mondja Verbóczky János, a szakminisztérium munkatársa. Egyelőre azonban az az egyetlen igazán hatékony ösztönző, hogy kombinált fuvarban a külföldi kamionok az Európa-szerte igencsak szűkkeblűen osztogatott nemzetközi fuvarengedély nélkül is átjuthatnak az országon.

A magyarországi Ro-La forgalom 1992-ben indult meg: először Budafok-Hárosról, ‘93 óta pedig már Szeged-Kiskundorozsmáról az ausztriai Wels irányába. 1995-ben huszonötezer török, magyar és román kamion szelte át füst nélkül az országot.

A számok nem csekélyek, mégis: 1995-ben a MÁV összes árufuvarozási teljesítményének alig 5 százaléka volt a kombinált szállítás. Azaz a közúti teherforgalomnak eddig mindössze három százalékát sikerült vasútra csalogatni. Ahhoz, hogy ez az arány érzékelhetően javuljon, olyan támogatást kellene adni a kombinált szállításnak, ami annak jelenlegi fuvardíjhátrányát kiegyenlíti…

Ajánlott videó

Olvasói sztorik