Gazdaság

HŰSÍTŐ ÜZLETÁGAK SZEZONJA – Legyen príma a klíma

A júniusi eleji kánikula jó szezont ígér a klímatechnikával foglalkozó vállalkozásoknak idénre is. A kellemes “légköri viszonyokat” adó berendezések, technikai megoldások hazánkban is rohamosan terjednek.

A klímatechnikai berendezések forgalmazása és szerelése azon kevés ipari-szolgáltatási szakterület közé tartozik, amelyek az utóbbi egy-két évben jelentős növekedést mutattak hazánkban. A tavaly-tavalyelőtt indult és még pár évig minden bizonnyal tartó “boom” nemcsak a hűtő-fűtő-szellőző eszközök gyors technikai fejlődésének és árcsökkenésének köszönhető, hanem annak is, hogy a vállalkozások a munkafeltételek javítása és az ügyfelek színvonalasabb kiszolgálása, jobb komfortérzete érdekében, a tehetősebb rétegek pedig otthonaik kényelmesebbé tételéért követik a “divatot” és tízezerszám szereltetnek fel korszerű klímatechnikai megoldásokat. A klíma, hűtés- és fűtéstechnikai piac fellendülése egyébként világjelenség: a szektor eladásai évről évre megduplázódnak.

A technikai fejlődés fontos állomása volt az osztott (úgynevezett split) rendszerű, kültéri és beltéri egységre tagozódó klímarendszerek megjelenése a nyolcvanas évek vége felé. Ekkoriban kezdődött a gyártók erős szakosodása is. A klímaberendezések kompresszorainak 90 százalékát manapság például két cég gyártja a világon, és számos más alkatrésszel is hasonló a helyzet. Az iparág legismertebb gyártói japán, amerikai, német cégek. S bár a különböző márkanéven futó berendezések belülről gyakorta hasonlítanak egymáshoz, a design megkülönbözteti őket. A márkák közötti verseny világszerte igen erős.

A klímatechnikai eszközök hazai piacát kemény árverseny jellemzi. Hogy az ár mennyire fontos a magyar vásárlónak, legjobban az bizonyítja, hogy gyakorlatilag minden olcsó berendezést el lehet adni. Akkor is, ha “az olcsó húsnak híg a leve” itt igazán érvényes mondás, mert gyakori, hogy a vevő nem tudja érvényesíteni a garanciát, nem kap szervizszolgáltatást stb. Sajnos, mint minden jó haszonnal kecsegtető, prosperáló területen, sok a konjunktúralovag az árusítók között. Az olcsó, szolgáltatási háttér nélküli eszközök nemegyszer csak hasonlítanak a klímaberendezésre, műszaki állapotuk gyenge, a környezetre káros hűtőközeggel működnek, zajosak is, rövid életűek is. Mindenkinek csak az tanácsolható, hogy óvakodjon az ismeretlen nevektől, a túl olcsó ártól, a meghatározatlan eladási, szerelési feltételektől, szóval a “bóvlitól”.

A világpiacon fellelhető típusok közül egyébként szinte mindegyik kapható hazánkban, a márkás, jó minőségű berendezéseket áruló világcégek is kiépítették forgalmazási csatornáikat. A német Stiebel Eltron például kizárólag szakkereskedőknek adja termékeit, s ha valahol szakmai hiányosságokat tapasztal, más partner után néz.

A kínálat növekedése kétségkívül lefelé hajtotta az árakat, olyannyira, hogy nemegyszer olcsóbbak a készülékek, mint tőlünk nyugatra. Az egyes márkák között jelentős árkülönbségek tapasztalhatóak, s ugyancsak nem mindegy, hogy akár ugyanazt a típust melyik kereskedőnél vásárolja meg valaki. Érdemes összegyűjtögetni az árakat, többezres tételek is megtakaríthatók némi piackutatással.

A klímaberendezések vásárlói elsősorban a vállalkozások közül kerülnek ki, élelmiszerboltoktól, virágüzletektől az orvosi rendelőkön, gyógyszertárakon át az irodákig. Nagy piac a nagy irodaházak klimatizálása, de ebből viszonylag kevesen részesednek. Szakértői becslések szerint a lakossági vásárlások hazánkban a forgalom 15-20 százalékát adják, bár ezt meglehetősen nehéz becsülni, hiszen a kft.-knek kiállított számlára vásárolt készülékek egy része is az otthonokban köt ki, mindaddig, amíg az illetékesek ennek ellenőrzésére ki nem találnak valamit. Hogy mennyit is költenek hazánkban klímatechnikára, arról adatokat nem sikerült fellelnünk, a szakértők véleménye abban megegyezik, hogy a növekedés 1994-ről 1995-re ugrásszerű volt, és az idén is legalább 20-30 százalékos lesz, de még csak a szezon elején tartunk. Az eladott darabszámra a “több tízezres” durva becslésnél pontosabb adatot senki se mond szívesen.

A klímapiac további bővülését számos tényező segíti. Említsük meg ezek közül a hazai időjárási viszonyokat, a gyakori 30 fok feletti nyári hőmérsékletet és az időnkénti magas páratartalmat. Azt, hogy terjed a multinacionális cégek által hozott munkakultúra, a komfortos munkakörnyezet kialakításának igénye a dolgozók részére, amely a munkateljesítményre is hatással van. Valamint, hogy egyre több az olyan gyártási folyamat és munkatechnológia – különösen az elektronikus rendszereken alapulók – , amelyekhez alapkövetelmény a megfelelő hőmérsékletű és páratartalmú, tiszta, pormentes levegő.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik