Gazdaság

SPEDITŐRÖK CSAPDÁJÁBAN – Nemzeti hendikep

Nem remélnek szebb jövőt hazánk Európai Uniós csatlakozásától a magyar nemzetközi árufuvarozók. Nagy hátránnyal kezdték a felzárkózást, és a távolság nőttön nő.

A magyar nemzetközi árufuvarozóknak általában esélye sem maradt, hogy állni fogja a csatlakozás után az európai versenyt. Ennek fő oka, hogy többségében nem alakultak ki a külföldi üzleti kapcsolataik. A korábbi, nemzeti, nagy szállítási vállalatok megkopott partnerlistáját legfeljebb egy-két bennfentes kft. kamatoztatja. A megmaradt nagy utódcégeknek sem futja ma már, hogy külföldön saját fuvarszervezési irodá(ka)t tartsanak fenn. Az egy-két kamionnal szállító kis cégeknek szinte egyáltalán nincs régi, saját ügyfélköre, így jobb híján beleesnek egyes inkorrekt szállítmányozók csapdájába. A jutalékuk legkevesebb 8-10, a rámenősebbeknél 20-30 százalék. Mivel kamionos több van mint fuvar, ezért sok szállító kényszerből, önköltségen vagy akár az alatt is elvállalja. Nem kétséges, hogy ilyen esetben az alkatrész, a (szőkített, csempészett) gázolaj csak a feketegazdaságból származhat.

Az adminisztratív akadályok is a magyar fuvarozók hátrányát növelik, hiszen általában kevés a kurrens közlekedési engedély. A vetélytárs országok piacukat, fuvarozóikat védve szűkmarkúan mérik a kamionok tranzitengedélyét, ezért az osztrák, belga, olasz engedély kevesebb, mint amennyire a magyar szállítóknak szüksége lenne.

Azért is nagy a veszélye annak, hogy az európai csatlakozással a magyar vállalkozók teljesen kiszorulnak a piacról, mert különösen a kis fuvarozó cégek az EU környezetvédelmi feltételeknek egyre kevésbé tudnak megfelelni. A spedítőröknek pedig az ISO 9002-es minőségbiztosítási tanúsítványt kell(ene) megszerezni, és alvállalkozó fuvarozóikat ezen keresztül minősíttetni, hogy versenyben maradjanak.

Kormányzati segítségre pedig az érdekképviseletek vezetői szerint aligha számíthatnak a szállítók. Amióta az állam (vállalatai eladásával) kivonult a fuvarozási piacról, a lovak közé dobta a gyeplőt. Kimondta a jelszót: “arccal a vasút felé!” Valami azért mégiscsak megkezdődött. A szaktárca előterjesztésen dolgozik, amely támogatást, beruházási segítséget nyújtana, adómentességet adna a fuvarozó vállalkozóknak a gépbeszerzéshez. Azt azonban nem tudni, hogy mikor születik meg a rendelet…

A szakma fél a külföldi tulajdonosoktól is. Ha az értékesebb szállítási vállalkozások idegen kézbe kerülnek, nem csak a háttéripar, a javítóbázisok is leépülhetnek, a külföldiek megszerzik a piacot, ahol legfeljebb bérmunkás maradhat a magyar vállalkozó.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik