Gazdaság

AUTÓPIAC EURÓPÁBAN – Lendületben a Fiat

Bár márciusban valamelyest fékeződött az autóvásárlási kedv Európában, a negyedéves statisztika az összeladások 6,8 százalékos emelkedését jelzi. Az elmúlt hónapban Olaszországban esett vissza legnagyobb mértékben a kereslet, a veszteség 1,6 százalék volt, miközben az olasz gyártó, a Fiat eladásai márciusban rekordot döntöttek. A második a vesztesek sorában Nagy-Britannia volt, itt márciusban a februári mennyiségnél 0,8 százalékkal kevesebb gépkocsit vásároltak. Így a februárban még 8,8 százalékos piacbővülés márciusra 3,1 százalékra csappant.

Elemzők szerint az éves növekmény nem lesz több 4 százaléknál, de ezen belül az egyes gyártók kilátásai nagy szórást mutatnak.

A legoptimistább a Fiat, amelynek márciusi forgalombővülése a piaci átlag háromszorosát tette ki. A társaság vezetése a napokban a Torinói Autószalon megnyitása alkalmából nagyszabású fejlesztési tervekről számolt be. 1998 és 2002 között 20 000 milliárd lírát (körülbelül 13 milliárd dollár) fektet be, aminek eredményeként 2002-re évi 3 millió autót fognak gyártani az 1995-ös 2,3 millióval szemben. A tervekben 15 új modell kifejlesztése szerepel.

A Fiat stratégiájában kisebb szerepet kap az európai, egyesült államokbeli és japán terjeszkedés: a vezetés India, Kína, Törökország, Argentína és Brazília piacát ítéli perspektivikusnak. Tavaly 1,5 millió autót – Fiat, Alfa Romeo, Lancia márkájút – adott el a csoport Európában, míg a kontinensen kívül 800 ezerre találtak vevőt. Brazíliában 419 ezer gyártmányuk kelt el.

A “178-as program”, amelynek keretében Lengyelországban, Törökországban terjeszkednek, Kínát is célba vette. Az ázsiai országban egy 250 ezres kapacitású gyár létrehozásáról tárgyalnak.

Az európai gyártók között egyébként a Renault a legpesszimistább. Három gyártmánya is a hazai eladási listák élére került márciusban: a Clio 8,8, a Mégane 6,8, a Twingo 5,7 százalékos piaci résszel dicsekedhetett, a francia gyártó az év első negyedében mégis 10 százalékos piacvesztést kényszerült elkönyvelni. A vesztesek közé került a GM Europa is, a Volkswagennek viszont 11 százalékkal sikerült bővítenie eladásait.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik