Gazdaság

ROZSDÁS ÖRÖKSÉG

Szó szerint súlyos örökséggel kell gazdálkodni a magyarországi fuvarozóknak. A belföldi szállítás derékhadát adó IFA-k többsége, átlaga tízéves. A mintegy százezer darabos teherautópark (egyebek között 74 ezer IFA, hatezer Kamaz, négyezer Rába) csaknem tizedét, évente mintegy nyolc-tízezer teherautót kellene lecserélni a száraz technikai észérvek szerint. A valóságban azonban ennek töredékét sem cserélik le, mert bizonytalan a gazdaság helyzete, a szállítók zöme nem mer beruházni, mert nem tudja milyen váratlan változás várható a szabályozókban, gazdasági feltételekben. Ehelyett inkább továbbra is üzemben tartja régen amortizálódott teherautóját, inkább a bontóból pótolja az alkatrészeket, de nem vásárol újat. Árnyalja a teherautó-paici képet, hogy a szocialista gazdaság a haszongépjárműparkban is kissé túlméretezett volt. Ám a korszerűbb teherautókból kevesebb is elegendő lenne ugyanakkora szállítási feladat ellátására. A szakemberek számításai szerint harmincezer teherautó is elvégzi azt a munkát, amelyhez korábban százezer teherkocsit tartottak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik