Gazdaság

AZ EZREDFORDULÓ ERŐFORRÁSA – Gázturbinás kamion

A magyar tudósok, feltalálók az elmúlt 100 évben sok találmánnyal járultak hozzá az automobilizmus fejlődéséhez.

Gondoljunk csak Csonka János és Bánki Donát karburátorára, Galamb József T-Fordjára, Járay Pál áramvonalas karosszériaelvére, János Viktor Fiat-Lancia-Alfa-Romeo autó- és motorkonstrukcióira. A közelmúltban rehabilitált Jendrassik György első gázturbináját 1929. március 12-én szabadalmaztatta. Az első használható, aránylag kisméretű gázturbinát 1938-ban építette meg, amely október 2-án forgásba is lendült a próbateremben.

Néhány éve ismét “felfedezték” a gázturbinát. A Volvo kaliforniai tervező intézete elkészítette a ZEV-program (Zero emission vehicle, a káros anyag kibocsátása nélküli járművek) keretében az ECT (Environmental Concept Car) személyautó prototípusát, és néhány példányát a gyakorlatban is kipróbálták. Majd a személyautónál szerzett tapasztalatok birtokában megtervezték az ECT (Environmental Concept Truck) kamion prototípusát. Lényege az alternatív kombinált hajtásrendszer, amelynek fő eleme egy gázturbinával szervesen összeépített áramfejlesztő generátor. A gázturbina körülbelül 90 ezres percenkénti ideális fordulatszámon a terheléstől függetlenül hajtja a generátort. Üzemanyaga lehet a kerozintól, a hidrogénen át a metanolig sokféle folyékony és gáznemű anyag. A generátor részben a nikkel-kadmium akkumulátorokat tölti, részben a kerékagyakban beépített villamos motorokat táplálja egy elektronikus szabályozó rendszer közbeiktatásával. Belvárosokban a gázturbinát leállítva csak akkumulátoros hajtással körülbelül 25 kilométer tehet meg a jármű. A formatervezett, gázturbinás kamion a szélcsatornában kapta meg végleges vonalvezetését. Ezt veszik majd sorozatgyártásra is. Valamennyi kerekét – a pótkocsiét is – villamos motor hajtja, a hátsó kerekeket még kormányozni is lehet.

A gázturbina meglepően csendes üzemű, a kipufogógázok káros-anyag-tartalma alatta marad az Euro 2-es előírásoknak. A légrugós ülés a vezető súlyának, a szállított áru tömegének és az út állapotának, illetve minőségének megfelelően beállítható. A műholdas-CD-lemezes navigációs rendszert kiegészítik az első-hátsó-oldalsó miniradarok, amelyek a legnagyobb ködben is maximális biztonságot nyújtanak. Egy-egy ilyen kamion mai áron számítva eléri az egymillió német márkát. A sorozatgyártást 1998-99-re tervezik.

Szélcsatornában “formázták” az ECT kamiont

Ajánlott videó

Olvasói sztorik