Gazdaság

A HENKELLÉ A BB RT. – Gyöngyöző üzlet

Nem kis fejtörést okozhatott a Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsának, amikor egy évvel ezelőtt a hazai pezsgőpiac háromnegyedét érintő vállalatvásárlásról döntött. Ezt mutatja, hogy a Henkell und Söhnlein KG. tulajdonában lévő Hungarovin Rt. példás garanciákat vállalt a márkavédelemre, a termelői biztonságra, ha megvásárolhatja a Balatonboglári Borgazdasági Rt.-t (BB Rt.). A Versenyhivatal beadta a derekát, így csaknem egymilliárd forintos alaptőke-emelést teljesített a vevő. Az idén pedig a többségi tulajdonos Hungarovin megvásárolta a dolgozói és az ÁPV Rt.-nél lévő részvényeket. Ezzel a BB Rt. százszázalékos tulajdonosává vált.

Az Oetker-csoporthoz tartozó Henkell und Söhnlein KG. mintegy 30 millió márkáért vásárolta meg immár négy éve a Hungarovint, amelynek finanszírozási csapdából kellett menekülnie. A vásár eredményesnek tűnt, a legnagyobb magyar pezsgőgyár két éve már mintegy négyszázmillió forintos nyereséggel zárta az évet. A tulajdonos, amely a nyereséget visszaforgatja a cégbe, évről évre több mint négyszázmillió forintos fejlesztést hajt végre.

A boglári szőlőfeldolgozót a nyolcvanas években 14 szövetkezet hozta létre. A BB Rt., nagy exportőrként, nagyon megsínylette a keleti piacok összeomlását, a forgóeszközhitelek megdrágulását. Szinte utolsó pillanatban érkezett számára a tőkeinjekció, hiszen 1993-ban 800 millió forintos alaptőkével és 1,7 milliárd forintos adóssággal alakult át részvénytársasággá. Bár a társaság az eredményes termeléssel két évvel ezelőtt már 870 millió forintra csökkentette az adósságot, önerőből nem tudott volna kimászni a csávából.

A BB Rt. tavaly 3,66 milliárd forint forgalmat bonyolított le, 280 millió forint nyereséget ért el, és ez az év még sikeresebbnek ígérkezik, mert újabb 680 millió forintos tőkeemeléssel a tulajdonos kiváltotta a forgóeszközhiteleket. A BB Rt.-nek elsősorban borászata jelentős. Termelésének kétharmada a bor; a pezsgő mellett fontos terméke a gyümölcs-, illetve szőlőlé.

A BB Rt. megvásárlásával a Henkell hatalmas befolyást szerzett a magyar pezsgőpiacon – ismeri el Dömötör József, a szőlő- és bortermelők szövetségének és terméktanácsának szakértője. A Hungarovin és a BB Rt. együtt a hazai piac 74 százalékát tartja a kezében: a Hungaroviné 57, a BB-é 17 százalék. A piac fennmaradó harmadán nyolc pezsgőgyártó osztozik. Élükön a Halasvin, azt követi a Szikrai Borászati Kft., majd a száz százalékban orosz tulajdonban lévő Igrisztoje Pezsgőgyártó Rt. Jelentős pezsgőgyártó a Hajósvin, amely a Hosszúhegyi Mezőgazdasági Kombinát pezsgőrészlegéből jött létre, valamint a Pécsi Pezsgő Kft. és az izsáki Hungasekt is.

A magyar Henkell-leányok a kivitelben is meghatározóak. Az export mintegy 30 százalékát képviselik (A BB Rt. borexportjának fele nyugati, másik fele keleti piacokra irányul, a pezsgőtermelés tíz százalékát értékesítik külföldön.) A pezsgőgyártók közül nagy exportőr Izsák és a Hajósvin, illetve a Szikrai Borászati Kft. A kivitel évente 160-170 ezer hektoliter, és túlnyomó részben a FÁK-országokba irányul, elsősorban Kazahsztánba, Üzbegisztánba. Kevésbé számottevő mennyiséget szállítanak Lengyelországba és Szlovákiába. Eltörpül viszont a Nyugat-Európába irányuló magyar pezsgőexport.

A kivitelre jellemző, hogy 98 százalékban tankpezsgőt adnak el külföldre, mindössze két százalék a palackos erjesztésű pezsgő exportja. A BB Rt. például nem is gyárt palackos erjesztésűt.

Szakértők szerint a Hungarovin és a BB Rt. megszerzésével a német pezsgőnagyság bizonyára nem a nyugati exportpiacokra tör. Ezzel ugyanis saját, otthoni termékeinek teremtene nagyobb konkurenciát. Amúgy is túl nagy nevekkel kellene megverekedniük a kis magyar márkáknak. A német pezsgőfejedelemnek megfigyelhető törekvése azonban a keleti, elsősorban a FÁK-országok felé történő nyitás, itt is elsősorban németországi termékeivel, mert a korszerű technikával nagy termelékenységre képes. Persze, ezen a térségben bevezetett magyar pezsgőmárkák is sokat lendíthetnek.

A Henkell mégis inkább a magyar belpiacon akart meghatározóvá válni a két nagy márkanévvel. A borászok egyértelműen a belpiac megvásárlásával magyarázzák az üzletet, hozzátéve, hogy a vásárlásnak inkább a borexportra lesz nagyobb hatása. A Henkell azonban máris példás tulajdonosnak tűnik: tőkét és beruházást sem sajnált a frissen megvásárolt magyar üzemeitől. Ésszerűsítette, összevonta a belföldi forgalmazást, áldoz a márka-imázs és a minőség javítására.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik