Élet-Stílus

„A gyerekeim lóháton sajátították el a szorzótáblát”

Varga Jennifer / 24.hu
Varga Jennifer / 24.hu

„A gyerekeim lóháton sajátították el a szorzótáblát”

Elsőre talán elvetemült ötletnek tűnhet, hogy egy ugróegér, postagalamb vagy ló segítségével tartson órát egy tanár, azonban az állatasszisztált pedagógia néhány helyen már itthon is elérhető. Egy pedagógusokból és szülőkből álló lelkes csoport idén megmutatta, nem szükségszerű, hogy ez csak a tehetős szülők gyerekeinek a kiváltsága legyen, hiszen mindenki nyerne, ha a diákok kutyaterápiás, vagy éppen lóasszisztált órákon tanulhatnának. A mintaprogram pilot évének a bükkábrányi óvoda és általános iskola ad otthont, de a szakemberek álma, hogy módszerük országszerte beépüljön a közoktatásba – amire bőven ráférne néhány csaholó kutya és nyerítő póniló.

Gördeszkázó golden retriever, óvodásokkal játszó mentett kutya, meseruhába öltöztetett shagya-arab ló, számtani feladatokat ellenőrző póni – melyik gyerek ne szeretne az emlegetett állatok jelenlétében tanulni? A bükkábrányi óvoda nagycsoportosai és az általános iskola első, valamint ötödik osztályos tanulói az országban egyelőre egyedülálló mintaprogramban vehetnek részt, amelyben a diákok tanulását az órarendjükbe épített kutyaterápiás foglalkozásokkal és lóasszisztált pedagógiával segítik. Ellátogattunk a településre, és beépültünk az ovisok, az elsősök és ötödikesek közé, hogy megtudjuk, a cukiságfaktoron kívül milyen egyéb haszonnal jár az állatasszisztált pedagógia, és vajon mennyire távoli álom, hogy helyet kapjon a magyar közoktatásban.

Minden harmadik gyerek küzd valamilyen tanulási nehézséggel, mikor elkezdi az első osztályt. Sok esetben a tanító nénik első féléve azzal megy el, hogy a 20-30 különböző képességű diákot valahogyan egy szintre emeljék, mert rengetegen érkeznek óriási hiátusokkal. Ezek nem feltétlenül súlyos dolgok, de az állatasszisztált pedagógia sok területet fejleszthet: a figyelmet, koncentrációt, a szociális kompetenciákat

– mondja Hok Andrea, mielőtt a bükkábrányi lovaspályán csatlakozna férjéhez, Simárszki Jánoshoz, aki épp huszonhárom ötödik osztályos diák társaságában vezet egy kisebb testű fehér kancát, Jázmint.

Varga Jennifer / 24.hu Fent Honk Andrea, jobb oldalon Simárszki János.

A lovaspálya tavaly nyár óta képezi fontos részét körülbelül 1600 ember életének, akik a településen élnek, miután az elsősorban pedagógiai célokra szánt, öt-hat millió forint értékű homokos pályát a helyiek által felajánlott anyagokból, a szintén felajánlott munkájukkal, gépeikkel, idejükkel, valamint a vállalkozók és az önkormányzat által adott támogatásokból tudták kivitelezni. A pályához terv is kellett, ami elvezethetett odáig, hogy egy állami fenntartású közoktatási intézményben a gyerekek lóháton tanulhassanak és az óvodában kutyákkal tornázhassanak – lehetőleg úgy, hogy ez a szülőknek ne kerüljön egy forintjukba se.Az ötlet az egyik bükkábrányi szülő, Vukovich Ákos fejéből pattant ki, miután operatőrként részt vett a SzárnyaLó Fejlesztés nevű program egyik forgatásán, ahol beszédbe elegyedett Hok Andrea pedagógussal, aki lovakat von be a fejlesztő foglalkozásaiba. Pillanatokon belül ott kötöttek ki, hogy a módszer adott, a szakemberek adottak, a vállalkozó szellemű helyiek adottak, a lóasszisztált pedagógiai foglalkozásokat a pilot évben ingyen megtartják: a cél az lett, hogy engedjék be a SzárnyaLó Tanulásnak keresztelt projektjüket a közoktatásba. Persze, ha az ember egy pónilóval az oldalán házal az Igazságügyi Minisztérium épületében, az eggyel hatásosabb, mintha rájuk dobtak volna egy e-mailt – de valójában úgy történt, hogy hónapokkal a sikeres tanévkezdés után, az állatvédelmi témahét díjkiosztóján látogatták meg a minisztériumot, majd a Richter Anna-díj átadó ünnepségét, miután a szakember BarangoLó Meseországban nevű mesepedagógiai foglalkozása bekerült az első három helyezett közé. A díjat végül nem nyerték el (abból közel ezer gyermek számára tartottak volna ilyen eseményeket), de az alkalmat kihasználva ismertethették a jelenlévő kollégáikkal, hogy az állatasszisztált pedagógia  ép gyermekek számára is hatalmas segítség lehet a tanulásban.

Varga Jennifer / 24.hu Vukovich Ákos

Kétezer mozgásimpulzus

A lovas foglalkozások egyik hátránya egyben az előnyük is: rossz idő esetén elmaradnak, ugyanis mínuszhoz közeli vagy esős időben kevésbé élvezetes lóháton ülni. Azonban amikor süt a nap, a gyerekek számára kifejezetten ajánlott a szabad levegőn mozogni és játszva tanulni a padban ülés helyett. Délelőtt az óvodások, dél körül az első osztályosok érkeznek a pályához két csoportban, majd őket követik délután az ötödikesek. A korosztályi sajátosságaiknak megfelelően az elsősök foglalkozását pónilovakkal, a herélt, időnként féltékenységében felnyerítő Drazséval és a Bóbita nevű kancával tartják, akik Simárszki János lovasedző vezetésével ugyanúgy részt vesznek a játékokban. Ha az elsősök jól oldanak meg egy állattartással vagy mesei elemekkel színezett feladatot, jutalomképpen megsimogathatják a pónikat, míg az ötödikeseknél a hangsúly inkább a szociális készségek fejlesztésére helyeződik, és a tanulók mehetnek egy kört Jázmin hátán az órák végén.

Nekem is van két gyerekem, akik napi fél órát számítógépezhetnek, de fontos a természetes egyensúly, hogy a tapintható világot is érezzék a kezükkel. Cselekvés közben sokkal könnyebben megtanulhatnak dolgokat, már attól, ha megsimogatják a lovat vagy ráülnek. Ezeken az órákon az ötödikeseket felkészíthetjük egy témazáróra, de tartottam így irodalomórát középiskolásoknak is, ahol lovakkal tanultuk meg a jambikus verselést és a verslábakat. A gyerekeim otthon a szorzótáblát sajátították el lóháton, de nincs olyan tantárgy vagy készségterület, amit ne lehetne ezzel kiválóan fejleszteni

– mondja a pedagógus.

12 fotó
A teljes cikket előfizetőink olvashatják el.
Már csatlakoztál hozzánk? Akkor a folytatáshoz!

Már előfizető vagyok,

Olvasói sztorik