Az Amerikai Egyesült Államok csapata vezeti az olimpiai éremtáblázatot, a Párizsban rendezett verseny tehát nagyjából úgy alakul, ahogy azt az amerikaiak eltervezték, miközben fél szemmel a következő, Los Angelesben rendezendő olimpiára is készülnek. Az ötkarikás játékok iránt eddig visszafogottan érdeklődő nézőket rapperekkel és dokumentumfilmekkel is meg akarják nyerni, hogy 2028-ra már egy alaposan felcsigázott közönség előtt szerepeljenek a sportolóik.
A kannabiszkirály meghódítja Párizst
Bár azt már január 2-a óta tudni, hogy Snoop Dogg is segíti majd az Egyesült Államok csapatát a 2024-es párizsi olimpián, ez valójában akkor tudatosult az emberekben, amikor a saját szemükkel látták vonulni a rappert.
Snoooooop 🙌
The Torch is in safe hands 👀
–
Palalalala, mais qui voilà ? 👀
La Flamme est entre de bonnes mains.Suivez l’étape du jour en direct sur @FranceTV : https://t.co/TWcSUAw0vu#Paris2024 @SnoopDogg @Olympics @NBCOlympics @TeamUSA
📹 Paris 2024 pic.twitter.com/v6l2nhNI4T— Paris 2024 (@Paris2024) July 26, 2024
Snoop Dogg személye talán minden ismertebb előadónál jobban összenőtt a füvezéssel, így nagy kockázatot vállaltak vele, de bejött: egy ideig mentek a kannabiszos mémek, de ma már inkább a rapper performanszairól beszélnek az emberek.
Snoop Dogg már az olimpia előtt kipróbálta a rúdugrást, hogy kedvet csináljon a sportághoz a nézőknek, de azóta sem pihen, szinte mindenhol feltűnik, ahol az amerikaiak szerepelnek, motiválja a tornászokat és úszókat, mi több, úszóleckét vett Michael Phelpstől, kipróbálta a 200 méteres síkfutást, a díjlovaglást, ráadásul teljesült a vágya, találkozhatott Mopsie-val, a díjugrató Martha Stewart lovával is. És persze folyamatosan divatbemutatót tart.
A rapperről süt a boldogság, de akkor is vigyorogna, ha a háta közepére kívánná az egészet. Snoop Dogg legalább napi 500 ezer dollárt keres a párizsi szerepléssel – állította Henry McNamara, akit a Forbes a világ legbefolyásosabb fiatal vállalkozói közé sorolt. Az NBC egyik alkalmazottja azt mondta a Bildnek, hogy a rapper akár már 15 millió dollárt is kereshetett azzal, hogy Párizsban népszerűsíti a játékokat, emellett különböző bónuszokat is kaphat.
Az NBC eleve hatalmas összeget áldozott a közvetítési jogokra, 2014-ben 7,75 milliárd dollárt fizettek azért, hogy 2032-ig övék legyen a jog az olimpia alatt. Az már most elmondható, hogy megérte minden fillér.
A tokiói játékokhoz képest 79 százalékkal nőtt a nézettség, ami ma átlagosan 34 millió nézőt jelent. Sokan a siker egyik zálogának tartják az egyébként Los Angeles-i születésű Snoop Doggot, aki bizonyítja, hogy jól döntött az NBC.
Kellemesen meglepett minket a népszerűsége
– mondta Molly Solomon, az NBC producere, aki szerint Snoop Dogg a „boldogság nagykövete”, mindenki számára vidámságot hoz, amivel nagyban hozzájárul ahhoz, hogy az emberek akkor is nézzék a játékokat, ha éppen nem a csapatuk valamelyik tagja szerepel.
Az amerikai műsorszolgáltató ráadásul egy teljesen új célcsoportot ér el, ezért szívesen fizetnek bármennyit a rappernek. Ez egyfajta befektetésnek is tekinthető 2028-ra. Az aktivitások főleg az amerikai nézőknek szólnak, akiket – ahogyan a nézettségi adatok is mutatták – nem nagyon mozgattak meg a japán játékok.
Rapperrel a vízilabdáért
A következő olimpia Los Angelesben lesz, és abban reménykednek, hogy ott már egy jócskán felcsigázott amerikai közönség fogja hajtani a csapatot. Snoop Dogg mellett egy másik rapper is szerepet vállalt, a Public Enemy alapítója Flavour Flav, polgári nevén William Jonathan Drayton Jr. lett az amerikai női vízilabdacsapat hivatalos „hype embere”.
A 65 éves rapper júliusban ötéves szerződést írt alá az Egyesült Államok vízilabda-csapatával, azaz a hazai rendezésű olimpia alatt és az azt megelőző években is folytatja a promóciót. Flavour Flav nem annyira harsány, mint Snoop Dogg, de azért igyekszik látszani, külsőségekben hirdeti a pólócsapatot, minden meccsen jelen van és szurkol a csapatnak. A közösségi médiában is népszerűsít, hogy a megállapodás értelmében segítsen „felerősíteni a sportág elérhetőségét és új közönséget vonzani”.
A rapper azt mondta, ez a projekt a legnagyobb dolog az életében, még a zenei karrierjét is túlragyogja.
Az, hogy szponzorálok egy vízilabdacsapatot, és segítek ezeknek a lányoknak, nagyobb dolog számomra, mint amikor Grammy-díjat nyerek
– mondta a rapper, akit állítólag Maggie Steffens Instagram-posztja győzött meg a projektről. A vízilabdázó arról posztolt, hogy ő és csapattársai milyen sokat tettek azért, hogy valóra váltsák olimpiai álmaikat egy alapvetően nem annyira népszerű sportágban.
Az amerikaiak nem csak azért áldoznak sok pénzt, hogy feltornásszák a nézettséget, de a lehető legnagyobbra szeretnék felkorbácsolni a 2028-as játékok nézettségét, és főként látogatottságát. Ezt pedig nem csak rapperekkel, de dokumentumfilmekkel is lehet.
Azt nézed, amit nézni fogsz
Az olimpia ismertségét, renoméját erősítendő, a Nemzetközi Olimpiai Bizottság együttműködést kötött a Netflix-szel, három projektet is tető alá hoztak, amivel közvetve az olimpiát népszerűsítik – vagy inkább az amerikai csapatot.
Három, többrészes dokumentumsorozat is megjelent, az egyik a Sprint, amely a Gyémánt Liga, az atlétikai világbajnokság és az olimpiai játékok sportolóinak és futamainak kulisszatitkaiba enged betekintést, a másik az Egyesült Államok olimpiai kosárlabda-csapatáról szóló Redeem Team, illetve a legnagyobb sztárt, Simon Bilest bemutató Simone Biles: Rising.
A dokumentumfilmekben egyszerre magyarázzák el a sportot nem túl elkötelezetten fogyasztóknak a bonyolultabb szabályokat, összefüggéseket, ugyanakkor híres sztárok megszólalásain keresztül közelebb is hozzák a nézőkhöz a számokat, illetve nagy hangsúlyt fektettek az emberi oldal, a személyes történet bemutatására, még az olyan kényes témák esetében is, mint Simone Biles mentális betegsége.
Az együttműködés mindkét félnek bejött, a Sprint és a Rising is több hetet töltött a nézettségi top 10-ben, de a kosaras dokumentumfilmet is sokan nézték, ráadásul a film elnyerte a Sports Emmy-díjat.
A United Talent Agency sportolókat és előadóművészeket képviselő kutatási részlegének adatai szerint a reklámok szempontjából kiemelten fontos, 15 és 45 év közötti korosztályban
A Cápák a Szajnában szintén az olimpia előtt jelent meg a Netflixen, de ezt aligha kedvcsinálóként tették fel, elvégre a filmben szinte minden, a folyóba kerülő embert szétmarcangolnak az állatok. Ma már tudni, nem a cápák okoztak bajt, hanem az e. coli.
És a Netflix nem is áll le, Brandon Riegg ügyvezető azt mondta, érdekes lenne egy úszással kapcsolatos dokumentumfilm, amelyben az immár kilencszeres olimpiai bajnok Katie Ledecky is szerepel . Yiannis Exarchos, a NOB média részlegének vezérigazgatója pedig arról beszélt, hogy a bizottság előrehaladott tárgyalásokat folytat a sportszövetségekkel a műkorcsolyával és a síeléssel kapcsolatot projektekről a 2026-os olaszországi téli játékokra.
A NOB nem csak a Netflix-szel népszerűsítene, a streamingszolgáltató több versenytársával is tárgyalásban van, hogy bemutassa, hogy állt össze és zajlott a finoman szólva is vegyes megítélésű párizsi nyitóünnepség a Szajnán.