Élet-Stílus

Mesterséges intelligencia által készített képpel nevezett a fotós, a zsűri rögtön neki ítélte az első helyet

Boris Eldagsen
Boris Eldagsen

Márciusban hirdette ki a World Photography Organisation nevű szervezet az általa alapított díj, a Sony World Photography Awards 2023-as évi nyerteseit – így azt is, hogy a „Kreatív” kategóriában egy német fotóművész, Boris Eldagsen képét találták a legjobbnak. A fent látható fotó a PSEUDOMNESIA: The Electricia pályacímet viseli, a verseny hivatalos oldalán az ismertetőbe azt írták róla, hogy „egy kísérteties fotó két különböző generációból származó nőről, amely a negyvenes évek családi portréinak vizuális nyelvét idézi”.

Itt jön a csavar a történetben, a Vice írása szerint ugyanis a képet nem a német fotós, hanem a mesterséges intelligencia készítette. Eldagsen szándékosan küldte be így a pályaművet, de közben nem a nyeremény motiválta, hanem az, hogy a művészvilág, s vele együtt a fotós szcéna a saját bőrén tapasztalja meg, hogy adott esetben mennyire veszélyes lehet az AI a szakmájukra, ezzel együtt pedig szorgalmazza, hogy mielőbb induljon meg az intenzív párbeszéd a szakmabeliek között. Az elmondottakat alátámasztja, hogy amikor a szervezet őt hozta ki győztesnek, azonnal visszautasította a díjat.

„Azért jelentkeztem, hogy lássam, felkészült-e a verseny az AI-képekre. Hát, nem” – nyilatkozta a német fotós, majd úgy folytatta: „Nekünk, a fotós világnak nyílt vitára van szükségünk. Beszélnünk kell arról, hogy mit tekintünk fotózásnak és mit nem. Hogy elég erős-e a közösségünk ahhoz, hogy engedjük a mesterséges intelligenciának, hogy képeket hívjon életre, vagy éppen ellenkezőleg, nagy hiba lenne az egész. Remélem, azzal, hogy visszautasítottam a díjat, felgyorsul a folyamat.”

Boris Eldagsen Boris Eldagsen díjnyertes fotója.

A történtekkel kapcsolatban megszólaltak a World Photography Organisation illetékesei, ők tagadták, hogy átverték volna őket, közleményük szerint ugyanis tisztában voltak vele, hogy a képnek köze van a mesterséges intelligenciához. Az volt ugyanakkor a benyomásuk, hogy a képet az AI csak mint „társalkotó” alkotta, és hogy Eldagsen munkája és szakmai tudása is benne van a pályaműben. Mint írták, a verseny kiírásában külön szerepelt, hogy a művészek a legkülönbözőbb technikákkal is élhetnek, ennek megfelelően a mesterséges intelligencia előtt sem zárták be a kapukat.

„Ismerjük ennek a témának a fontosságát és az alkotásra gyakorolt ​​hatását. Állunk elébe, hogy a témát tovább vizsgáljuk különböző csatornáinkon és programjainkon keresztül, és üdvözöljük a körülötte zajló párbeszédet” – zárták rövidre a témát.

A World Photography Organisation Eldagsen kérésének megfelelően visszavonta a kép díjazását, és később a pályaművek közül is eltüntette azt.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Photomedia & AI Artist (@boriseldagsen) által megosztott bejegyzés

A téma felpörgése óta a 24.hu-n is több cikk megjelent arról, miként formálja át viharos gyorsasággal a mindennapjainkat a mesterséges intelligencia. Jelent már meg olyan South Park rész, amit a Chat GPT írt, de az elmúlt hetekben felbukkant egy Claudia névre hallgató modell is, aki hiába nem létezik a való életben, emberek tömegei gerjednek rá. De vannak szomorú és tragikus eseteket is, például annak a belga férfinak a ügye, akit a hírek szerint a Chat GPT hajszolt öngyilkosságba. Éppen ezért az AI térhódítása sokakat óvatosságra int, hozzáértők egy nagy csoportja, élükön Elon Muskkal már többször is felszólították a fejlesztőket a mesterséges intelligencia megállítására.

Kapcsolódó
Tényleg a művészet végét jelenti, ha bármikor festhetünk egy Van Gogh-ot a mesterséges intelligenciával?
A mesterséges intelligencia jelenléte már nem újdonság a képzőművészetben, a bárki által elérhető képalkotó programok azonban igen. Legyőzhetetlen konkurenciát vagy szupererőt jelentenek ezek az alkotók számára?

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik