Getty Images
Élet-Stílus

Ha ezeket eszed vagy iszod, nyugodtabban fogsz aludni

Nagyon nem mindegy, mit vacsorázunk, ha nyugodt, pihentető alvásra vágyunk.

Kinek ne lenne ismerős az érzés, amikor egy kiadós, ízletes vacsora után egész éjjel csak forgolódott, mert úgy teleette magát, hogy képtelen volt jól aludni? Igen, az alvás minőségét befolyásoló körülmények között előkelő helyen kell említenünk a lefekvés előtti étkezésünket. Vagyis azt, mikor vacsorázunk, mennyit és pontosan mit eszünk, hiszen nemcsak az elfogyasztott ételek mennyisége, de az egyes élelmiszerek, tápanyagok is hatással lehetnek arra, milyen lesz az éjszakai alvásunk.

A legtöbbeknek ismerős lehet gyermekkorukból az a csodapraktika, hogy lefekvés előtt meg kell inni egy pohár langyos/meleg tejet egy kicsi mézzel, hogy azonnal álomba szenderüljünk. Bár azt nem lehet kijelenteni, hogy minden esetben működik, tudományos magyarázat így is húzódik a dolog mögött. A magasabb fehérjetartalmú ételek (így például a tejtermékek) fogyasztása kedvező alvás előtt, ugyanis a bennük található triptofán nevű aminosav részt vesz a szerotonin és a melatonin termelésében is. Utóbbi olyan hormon, amely sötét hatására termelődik és elősegíti a nyugodt alvást.

(Pro tipp sportolóknak: lefekvés előtt érdemes sovány túrót vagy még inkább cottage cheese-t fogyasztani. Ezek nagy mennyiségben tartalmaznak lassan felszívódó, kazein nevű fehérjéket, amelyek egész éjszaka biztosítják a folyamatos aminosav-ellátást, ezzel együtt az izomnövekedést.)

Nem csupán a fehérjék tesznek jót az éjszakai pihenésnek. A kálium, a magnézium, a B6-vitamin szintén hozzájárul a nyugodt éjszakához, így értelemszerűen jól járunk, ha olyan ételeket fogyasztunk, amelyekben ezek bőven megtalálhatók. A teljesség igénye nélkül ilyenek például a száraz hüvelyesek, a csicseriborsó, a rizs, a zab, a banán vagy a különböző olajos magvak. Ezek mind olyan élelmiszerek, amelyek egy egészséges, kiegyensúlyozott étrendnek vagy diétának is a szerves részét képezhetik, így arra sincs szükség, hogy azért a néhány nyugodt éjszakai óráért drasztikus változtatásokat kelljen eszközölnünk az étrendünkben.

Szintén hasznosak lehetnek a különböző nyugtató hatású gyógynövényekből készített teák. A kamilla, a levendula és a citromfű mind jótékony hatással vannak a szervezetre és az idegrendszerre.

A kulcsszó minden esetben a mértékletesség. Bár a felsoroltak mind jótékony hatású, tápláló, egészséges élelmiszerek, a túlzott fogyasztásuk ugyanúgy okozhat álmatlan éjszakákat, mint egy nagy szelet szaftos steak.

Hirdetés

Feszültség? Alvászavar? – Sedacur forte

A Sedacur forte a valeriana, komló és citromfű kivonatát tartalmazó, vény nélkül kapható gyógyszer napközben oldja a feszültséget, éjjel pedig altat. Klinikailag igazolt hatású. Nem okoz hozzászokást vagy függőséget. Nappal nem álmosít, nincs hatással az autóvezetésre és nem befolyásolja a koncentrációt sem. Már nagyobb, 60 szemes kiszerelésben is elérhető.

 

Sedacur

Vény nélkül kapható gyógyszer

A KOCKÁZATOKRÓL ÉS A MELLÉKHATÁSOKRÓL OLVASSA EL A BETEGTÁJÉKOZTATÓT, VAGY KÉRDEZZE MEG KEZELŐORVOSÁT, GYÓGYSZERÉSZÉT!

A cikk a Phytotec Hungária támogatásával készült.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!