Jens Haaning képzőművész megbízást kapott a dán Modern Művészetek Múzeumától (Kunsten Museum of Modern Art), hogy alkossa újra két korábbi munkáját, melyek a dán, és az osztrák átlagfizetéseket mutatták be.
Előbbi 2007-ben készült: Haaning valódi bankjegyeket helyezett fel egy vászonra, annyit, amennyi kiadta egy átlagos dán akkori éves fizetését. Négy évvel később a művész megcsinálta ugyanezt, csak az osztrák átlagbért vette alapul és dán korona helyett eurót használt – írja a Guardian című brit lap.
Haaning most azért kapott a múzeumtól 534 ezer dán koronát (majdnem 26 millió forintot), hogy a bankjegyeket újra vászonra rakja, a munkáját pedig bemutathassák egy időszaki kiállításon. A művész azonban új koncepcióval állt elő: a pénzt zsebre tette, és egy üres vásznat küldött a kiállításra, melynek a Fogd a pénzt, és fuss! címet adta.
A múzeum kiállította Haaning üres vásznát, Lasse Andersson igazgató pedig azt nyilatkozta, tetszett neki a művész vicces akciója. Kifejtette a pénzt, amit a művésznek adtak, a múzeum szűkös költségvetéséből vették kölcsön, és a szerződés értelmében Haaningnak a kiállítás zárása után, legkésőbb január 26-ig a teljes összeget vissza kell szolgáltatnia. Bár Andersson biztos benne, hogy Haaning, a köztiszteletben álló művész így is tesz majd, azt azért hozzátette, ha esetleg mégsem kapnák vissza a pénzt, feljelentést tesznek.
Az 56 éves művész azonban azt mondja, természetesen megtartja a pénzt, hiszen az alkotásának épp ez a lényege:
Ez nem lopás, hanem szerződésszegés, és a szerződésszegés része az műnek.
Haaning hozzátette, ha a szerződés szerint újraalkotta volna a korábbi munkáját, akkor egy vasat sem kapott volna cserébe. Kijelentette: mindenkit, akinek az övéhez hasonlóan szánalmasak a munkakörülményei, akikkel fizettetnének azért, hogy dolgozhassanak, arra bátorít, tegyék azt, amit ő tesz. Markoljanak fel amit csak tudnak, és lépjenek le!
Kérdésre válaszolva Andersson cáfolta, hogy az egész történet egy szándékos akció lenne, amivel a január közepéig futó kiállításra próbálják ráirányítani a figyelmet. „Nem foglalkozunk performatív művészettel, ugyanannyira meglepett vagyok, mint mindenki más” – tette hozzá.