Élet-Stílus
SHANGHAI, CHINA - APRIL 25:  A woman walks in front of Burberry's new flagship store on April 25, 2014 in Shanghai, China.  (Photo by Kevin Lee/Getty Images)

Több tízmilliárd forintnyi ruhát, táskát és parfümöt égetett el a Burberry

Mészáros Júlia
Mészáros Júlia

újságíró. 2018. 07. 20. 14:36

Az egyik legbritebb és legluxusabb márka, a Burberry tavaly 28,6 millió fontnyi, vagyis több mint tízmilliárd forintnyi el nem adott ruháját, kiegészítőjét és parfümjét égette el, hogy ezzel is megvédje a márkát. Hogy mi? Igen, mi is ezt kérdezzük.

A BBC azt írja, a Burberry azért döntött úgy, hogy el nem adott termékeit inkább megsemmisíti, ahelyett hogy raktárakba zárva tárolja, vagy ne adj isten eladja azokat, mert így meg tudták akadályozni, hogy ellopják és olcsóbban árulják azokat. Az elmúlt öt évben így több mint 90 millió fontot, vagyis több mint 30 milliárd forintot égettek el.

A Burberry annyit finomított a dolgon, hogy nyilatkozatuk szerint az égetés alatt keletkezett energiát újrahasznosították – valószínűleg arra, hogy újabb termékeket állítsanak elő belőle, amiket aztán megint csak elégethetnek.

A cég szóvivője elmondta, hogy a Burberry egyébként nagyon odafigyel arra, hogy készleteik ne halmozódjanak fel nagyon és hogy ne gyártsanak felesleget. Tavaly azonban azért is kellett az eddigieknél is több parfümöt megsemmisíteniük, mert a cég leszerződött az amerikai Coty-val, akiknek új termékeket kellett legyártaniuk, a régieket pedig emiatt a forgalomból kivonva inkább kiöntötték és kukába dobták. Az elmúlt években a brit luxusmárka egyébként minden erejével azon van, hogy újra exkluzív márka legyen, ezért is küldik inkább máglyára a kockás bélésű kabátokat, mert nem szeretnék, ha mások áron alul árulnák azokat.

Burberry (@burberry) által megosztott bejegyzés, Jún 13., 2018, időpont: 2:04 (PDT időzóna szerint)

Természetesen nem a Burberry az egyetlen, akiknél már annyi luxuscucc halmozódott fel, hogy majdnem belefulladtak abba. A Cartier- és Montblanc-tulaj Richemont a kereskedőktől vásárolt vissza 430 millió fontnyi, vagyis több mint 150 milliárd forintnyi terméket az elmúlt két évben. Ezeket a termékeket állítólag a Burberry-vel ellentétben azonban nem égetik el, hanem újrahasznosítják, de nagyrészét így is a szemétbe dobják.

A környezetvédőknek nyilván nem tetszik a luxusmárkák pazarlása és szeméttermelése. A Greenpeace egyik szóvivője szerint a Burberry egyáltalán nem tiszteli még saját termékeit, illetve a munkát sem, amivel azokat előállították, szerinte okosabb lenne, ha a luxusmárka inkább lassítana gyártási folyamatain, de azt is hozzátette, hogy a Burberry ruhaégetése csak a jéhegy csúcsa, utalva arra, hogy más divatmárkák is hasonló módon szabadulnak meg felhalmozott készleteiktől.

In Danish investigative journalism TV-program "Operation X" that aired on October 15th 2017 host Morten Speigelhauer and his team uncover that H&M might be burning perfectly wearable clothes for no good reason. According to the findings of the program a shipment of jeans and trousers were burned under the explanation of being a health risk but nothing seems to be wrong with the clothes. Operation X got a hold of a few samples from the apparently dangerous shipment sent for burning and tested them according to the most likely problematic substances and health risks as well as compared their findings with tests done on similar pieces of clothing sold in H&M stores in Denmark. The tests revealed nothing out of the ordinary and no values of potentially dangerous substances above the allowed levels for the Danish market. After trying to get an explanation without luck from H&M Denmark after the program aired a comment finally appeared in Swedish media and on Facebook. H&M stated that the jeans had a markedly higher level of lead in the metal parts than is allowed and that the trousers were suspected of containing mold. This is directly against any findings done by the tests performed by experts for Operation X and many consumers are not satisfied with H&M's explanation.
Eladatlan ruhák elégetésével vádolják a H&M-et
A cég szerint csak a penészes, vagy vegyi anyagokkal szennyezett termékeket semmisítik meg.

Kiemelt kép: Kevin Lee/Getty Images

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Fotó: Fülöp Dániel Mátyás / 24.hu
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.