Élet-Stílus

Biztos befutó a stressz ellen: a futás

24.hu
24.hu

2018. 01. 03. 09:00

Manapság a futás a legnépszerűbb népsport, mindenkinek van legalább egy olyan ismerőse, aki már elindult valamelyik maratoni megmérettetésen. Van, aki fitt szeretne maradni, van, aki egészséges, és van, aki pedig fogyni vágyik. De a futók a stresszt is jobban kezelik, mert ez a mozgásforma az egyik legjobb lelki villámhárító is egyben. Farkasdi Edina személyi edzővel és dietetikussal beszélgettünk.

Gyakori amerikai filmes közhely, hogy amikor a hőssel történik valami stresszes dolog, csak kirohan az utcára és fut, ameddig bír, majd amikor megáll, látszik rajta, hogy most egy kicsit könnyebb neki. Megerősödött, csak mert futott. De a futás tényleg segít?

Mindig úgy érzem, hogy minden futás után testileg-lelkileg újjászületek. Napi 1 órát futok, hogy a többi 23-ban jól érezzem magam. Én egyébként nem a stresszoldás miatt futok, szerencsére nincs rá szükségem, nagyon kiegyensúlyozott életem van. Boldog embernek mondhatom magam, akinek az élete a futás. Kaptam tőle férjet, szerelmet, társaságot, hivatást. Ha nem futok, nem élek. Eddig kábé 100 000 km van mögöttem, és remélem, ugyanennyi előttem is.

Azon túl, hogy a futás hozzájárul az egészség megőrzéséhez, egy csomó minden mást is ad: kitartás, tudatosság, önbizalom, alázat, harmónia, türelem, szenvedély, tolerancia és még sorolhatnám. A futás sok mindenben megerősíthet: megismered önmagad, az erősségeid, a gyengeségeid, és amikor futsz, eltávolodsz a problémáktól, a stresszes dolgoktól, amik a hétköznapokban emésztenek. De akár egy régóta megoldatlan problémára is megtalálhatod a választ futás közben.

Személyi edzőként a hozzád forduló embereken milyen változásokat veszel észre, miután rendszeresen futni kezdenek?

A legelső, amit említenek, akár már pár edzés után is, hogy az általános közérzetük megváltozik, jobb kedvűek, energikusabbak lesznek. A hozzám fordulók nagy részének egyébként nem a stresszoldás a fő célja, hanem a fogyás, bár az is igaz, hogy a túlsúlyosság is egy stressz faktor lehet sokaknál.

Azt jól érzékelem, hogy az utóbbi években egyre többen választják a futást?

Sokkal többen. Megnőtt a terepfutóversenyek száma, és már nemcsak több százan, hanem esetenként közel ezren is elindulnak egy-egy rendezvényen. A hétvégéken mindig hosszabbat futok a hazai hegyekben, legtöbbször a Pilisben vagy a Börzsönyben, és míg 10-15 éve egy árva futó sem volt ott rajtam kívül, most szinte nincs olyan alkalom, hogy ne találkoznék más futókkal is. Kizárólag terepen futok, már csak azért is, mert a kutyám mindig velem tart.

Miért lett ennyire népszerű tömegsport a futás?

Minden mozgás alapja. Ez a legegyszerűbb mozgásforma. Persze ennek is van helyes technikája. Szinte bármikor lehet futni, és szinte bárhol, hazánk hegyei rendkívül alkalmasak a terepfutásra. És ez az egyik legolcsóbb sport is, bár egy jobb futócipő legalább 30 ezer forint, de azon kívül más, komolyabb beruházás nem szükséges hozzá.

Te mióta futsz?

Már 30 éve. Az első motiváló élményem egy közös futás volt egy ismerős atléta fiúval, aki azt mondta, hogy tehetségem van a futáshoz. Elhittem neki. Eleinte heti háromszor futottam egy-egy órát erdőben, természetesen már akkor is kutyával.  Aztán fokozatosan emeltem a távot, hétvégenként már 5-6 órát is futottam egyszerre. Manapság már “csak” heti 7-8 órát futok: hétköznap 1-1, hétvégén pedig 2-3 órát. Régebben még versenyeztem is rendszeresen, egy ideje viszont már célok nélkül, a futás öröméért futok, és ez így pont elég is.

Ezt az örömöt hol és hogyan lehet nyakon csípni?

Az örömöt, a testi-lelki újjászületést a természet, a kutyám és a futás hármasa adja, és ezt más nem pótolhatja. Kutyával futni egyébként hatalmas élmény, pár éve alapítottam is egy Facebook-csoportot, Kutyával futunk néven. Ha kutyával futsz, nem vagy egyedül, ráadásul mindig lelkes és lehet az időjárás akármilyen rossz, ő akkor is szívesen jön. Fantasztikus futótárs.

Ha valaki nulla előképzettséggel el szeretné kezdeni a futást, mit tanácsolnál neki, hogyan vágjon bele?

Az első az, hogy határozzon meg egy konkrét célt magának: miért akar futni, mit akar elérni? Mivel dietetikus is vagyok, hozzám elsősorban a fogyás miatt jönnek. Azt is alaposan át kell gondolni, hogy mennyi időt tud a futásra szánni egy héten, mert már kezdetekben is heti három alkalmat mindenképp rá kell “áldozni”, ha látványos eredményt akar elérni az ember. Természetesen evvel párhuzamosan az étrenden is változtatni kell. Ha valakinek jelentős túlsúlya van, annak előbb a gyaloglást ajánlom, és csak akkor jöhet a futás, ha már leadott valamennyit a súlyából.

Egyes vélekedések szerint futás közben, akár egyik pillanatról a másikra, képesek vagyunk flow állapotba kerülni. Igaz ez?

Igen, van ilyen, de én a 30 év alatt csak ritkán éreztem. Ilyenkor teljesen elvesztem az idő- és térérzékemet, úgy futok akár egy órát, hogy nem emlékszem hogy jutottam el A-ból a B-be.

Eljött a melegvizes wellness igazi szezonja! A gyógyvíz ellazít és új erővel tölt fel. A Danubius szállodákban jó konyha, figyelmes kiszolgálás, masszőrök és gyógytornászok gondoskodnak a testi jólétünkről és családias hangulat a zavartalan pihenésről.

Képek: Farkasdi Edina

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Kisherend, 2012. március 30.
Süldők a Hoffman és Társa Kft. sertéstelepén, a Baranya megyei Kisherenden.
MTI Fotó: Kálmándy Ferenc
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.