Élet-Stílus

Kínát a kommunizmus után a szmog ejtette túszul

Kínát a kommunizmus után a szmog ejtette túszul

A szmogriadó legmagasabb szintű, vörös riasztását jelentették be, nem nyitnak ki az iskolák, minden szürke. Előtte fotók, utána fotók.

Pekingben a légszennyeződés mértéke igazolta a hétfőn kiadott vörös riasztás szükségességét, ám a szmog-riadó legfelsőbb fokával járó korlátozások csak az utak forgalmán és a közösségi közlekedésben résztvevők számában mutatkozott meg, a levegő minősége egyelőre nem javult.

A levegő szennyezettségének egészségre káros mértékét kifejező mutató (AQI) kedden tartósan 300 feletti értékeket mutatott, aminél valószínűleg csak rosszabb lett volna a helyzet, ha nem állítják le az autóforgalom felét, nem állítják le teljesen, vagy részlegesen gyárak, üzemek ezreit és építkezések százait. Hivatalos jelentések szerint egész Észak-Kínában rossz a helyzet, a szomszédos Hopej tartomány Honsuj városában például az 500-as értéknél “kiakadt a műszer”.

Sanhszi tartomány egyik autópályáján a sűrű szmog miatt lecsökkent látótávolság miatt 33 autó rohant egymásba. A baleseteknek hat halálos áldozata és négy sérültje van. A keleti Csöcsiang tartományban szintén a füstköd miatt a hangcsoui nemzetközi repülőtér 70 légi járatot csak késésekkel tudott elindítani.

Pekingben az iskolák nagy részében szünetelt a tanítás, az óvodákban nem voltak foglalkozások, arra kérték a lakosságot, hogy aki csak teheti, maradjon zárt térben. A szobákban, irodákban azonban az elvileg zárt ajtók és ablakok mögött, a légtisztító berendezések működése ellenére is a levegő kaparja az ember torkát és csípi a szemét.

A különböző mikroblogokon, online csevegőprogramokon reggel közzétett fényképeken úgy látszott, mintha a buszmegállókban hosszabb lett volna a sor, a metrókban pedig a megszokottnál is nagyobb a tömeg. Az új helyzetben naponta körülbelül 2 millióval több pekingi veszi igénybe a tömegközlekedést, ezért sajtóhírek szerint délelőtt a szokásos mennyiségen túl több mint 840 buszt és a 15 vonalon 53 metrószerelvényt helyeztek forgalomba. A pekingi buszok közül csaknem 8200 működik valamilyen “tiszta energiával”.

A rendelkezések betartását ellenőrző környezetvédelmi hatósági csoportok elsősorban az energiaellátásban, az acéliparban, a vegyiparban, valamint a fém-, koksz- és cementgyártásban érintett vállalatokat ellenőrzik. Csak Tiencsin városban 16 csoport keresi fel az építkezéseket, a kikötőket és a gyárakat.

A 2013 őszén nyilvánosságra hozott országos környezetvédelmi cselekvési program azt irányozta elő, hogy Peking-Tiencsin-Hopej térségében a 2012-es átlagos PM2,5 szennyeződés mértékét 25 százalékkal csökkentik 2017-re. Ez a mutató az egy köbméter levegőben mért finom, a tüdőből nem vagy csak nehezen kiürülő porszemcsék koncentrációját fejezi ki.

Kedden a Hszinhua hírügynökség jelentésében az átlagos PM2,5-ös szennyezettség értékét Peking belvárosában 230 fölé tette. Az Egészségügyi Világszervezet ajánlása az egészségügyi határértéket 25-nél húzta meg.

Az állami média idézte Csang Kao-li első miniszterelnök-helyettest, a kommunista párt politikai állandó bizottságának tagját, aki egy értekezleten a Peking-Tiencsin-Hopej térség összehangolt fejlesztésének szükségességét hangsúlyozta.

Mint mondta, egyes kevésbé fontos hatáskörrel járó testületeket a szomszédba kell áthelyezni, áttörést kell elérni a közlekedés integrálásában, a környezet védelmében és az ipar korszerűsítésében, az úgynevezett zöld fejlesztésben. Szükségesnek tartott olyan további erőfeszítéseket, amelyek a légszennyezés helyzetét lennének hivatottak enyhíteni.

(Képek: Europress Fotóügynökség)

(Szöveg: MTI, AP, Reuters)

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik