Élet-Stílus

A legveszélyesebb ételek – nem is gondolná mennyi van

Sári Veronika
Sári Veronika

újságíró. 2014. 09. 11. 18:00

Egyes ételeknek és italoknak olyan hatásuk van, amire nem számítanánk, a cukorbetegek számára pedig a vércukorszint-változás kifejezetten veszélyes is lehet.

A szemünk olykor csal. A szénhidrátértékek számolása alapvető a cukorbetegek számára. Az pedig egy dolog, hogy a péksütemények alaposan meg tudják emelni a számokat, de néha jobban, mint gondolnánk. Van különbség például bagel meg muffin között, csak hogy Allweiss egyik példáját kiemeljük: egy muffinban 140 kalóriát és 27 gramm szénhidrátot találunk (csak hogy átlagértékekről beszéljünk), míg egy körülbelül 10 centi átmérőjű bagelben 294 kalóriát és 58 gramm szénhidrátot – ez majdnem annyi, mint amennyit egy cukros donutban van.

A gyümölcs más formában lehet cukrosabb. Minden gyümölcsben van cukor, de ennek értéke attól függ, amilyen formában a gyümölcsöt megkapjuk. Az aszalt változatok például sokkal cukrosabbak. Hogy egy példát mondjunk: tíz darab szőlőszem kb. 34 kalóriát és 8 gramm cukrot tartalmaz körülbelül, víztartalmuk magas.

péksütemény (péksütemény)
Kép forrása: Thinkstock 

Ehhez képest egy tizedakkora súlyú, egyadagos mazsolacsomag 129 kalóriát és 15 gramm cukrot tartalmaz, víztartalma viszont szinte alig van, emiatt a cukor pedig sokkal koncentráltabb. És mivel a mazsola kisebb, esélyesebb, hogy többet is eszünk belőle. A gyümölcslevek ugyanilyen veszélyesek: egy közepes narancsban van hozzávetőlegesen 65 kalória, 13 g cukor és 3 g rost. Egy pohár narancslében van 112 kalória, 24 gramm cukor… és semmi rost.

A sportitalok csak bizonyos esetekben hasznosak. Láthatóan egészséges imidzsű termékek, segítenek helyreállítani a folyadék- és az elektrolitháztartást, ami intenzív edzések esetében jól jön, de egy pohárnyi ilyen energiaitalban 13-19 gramm szénhidrát van, ez pedig olyan edzéseknél jön csak jól, amik egy óránál is tovább tartanak. Allweiss is hozzáteszi: vannak olyan cukorbetegek számára kialakított formulák, amikor maratonfutás vagy hosszútávú biciklitúrák esetében nagyon jól jönnek, de a legtöbb embernek sportolás során elég a víz.

Még többet szeretne tudni? Olvassa el a folytatást a Házipatika oldalán!

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Fotó: Bielik István / 24.hu
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.