Egyéves, országos edukációs kampány elindítását jelentette be a Magyar Fogorvosok Egyesülete (MFE) a március 20-i Szájápolás Világnapja alkalmából. A kampány elsődleges célkitűzése a magyar lakosság megfelelő és informatív tájékoztatása a fogápolással, valamint a teljes körű szájhigiénia fenntartásával és javításával kapcsolatban annak érdekében, hogy az emberek jóval nagyobb figyelmet fordítsanak a fogak és a száj tisztítására és a rendszeres ellenőrzésre.
A kampányra azért van szükség, mert az MFE 1300 fős országos, online reprezentatív kutatás igazolja, hogy a 14 és 50 év közötti magyar lakosság szájápolással kapcsolatos ismeretei, attitűdje és szokásai elkeserítőek. A kutatás rámutat, hogy a többség ritkábban mos fogat annál, mint amennyiszer azt fontosnak tartja, ráadásul a 14-50 év közötti lakosság közel egyharmada a szükséges kettő helyett csupán napi egy alkalommal mos fogat, s különösen a férfiakra igaz az, hogy nem megfelelő gyakorissággal tisztítják fogaikat.
A férfiak, illetve az alacsony státuszúak nemcsak emiatt tartoznak szájápolás szempontjából „kockázatos” csoportba, hanem amiatt is, hogy körükben szignifikánsan nagyobb arányban vannak azok, akik évente csak egyszer, vagy ennél is ritkábban cserélik le fogkeféjüket, amikor is már nemcsak a sörteszálak használódnak el túlságosan, hanem a fogkefe is jelentősen befertőződik.
Szintén aggasztó eredmény, hogy noha a szakemberek szerint legalább két percig javasolt fogat mosni, a kutatásban részt vevők majdnem fele ennél kevesebb időt szán fogmosásra. Ezenkívül, annak ellenére, hogy évente legalább egy alkalommal tanácsos fogászati szűrésre menni, a kutatásban részt vevők csaknem feléről derült az ki, hogy csak akkor látogat meg fogorvost, ha valamilyen panasza van, s további 4 százalék egyáltalán nem megy el szakemberhez, még probléma esetén sem.
Az MFE szájhigiénia kampányának központi eleme a szájápolással kapcsolatos legfontosabb tudnivalók gyűjtőoldalaként definiált, március 19-én induló www.szajharmonia.hu microsite. Az oldalon a szájhigiéniával kapcsolatos kutatási eredmények, érdekességek és ismeretterjesztő cikkek mellett olyan hasznos funkciók is segítik majd a felhasználókat, mint az országos „Fogorvoskereső” adatbázis, vagy a „Szakértő válaszol” menüpont, ahova bárki fordulhat személyes panaszával. A kampány és az oldal főtámogatója, az Orbit, amely évek óta maga is elkötelezett a téma fontossága mellett. A márka jóvoltából a rágózás szájhigiéniai szerepével és jelentőségével is megismerkedhetnek az oldal látogatói.