A bevásárlóközpontok nyüzsgése, a zsúfolt polcok közötti válogatás valamint a pénztáraknál állomásozó tömött sorok nem mindenkit hoznak lázba, az a bizonyos ’shoppingolás’ életérzés sokak számára egyenlő egy rémálommal. Ezért az elmúlt években drasztikusan megnőtt az interneten vásárlók tábora, hiszen az otthon melegéből, néhány kattintás árán gyorsan hozzájuthatnak a kiszemelt portékákhoz a szörfözők. Persze az előnye mellett van hátránya is az ilyen jellegű tranzakcióknak.
Az internet adottságainak hála ma már fillérekért hozzájuthatunk egy olyan neves brand kínálta termékhez, melyet itthon több tízezer forintért dobnak piacra a kereskedők. Kiválasztjuk az áhított tárgyat, legyen szó műszaki cikkről, óráról, ruháról vagy egyéb kiegészítőről, rendelünk és fizetünk, vagy átutalással, vagy postai utánvéttel. És várunk, jobb esetben csak néhány napot, de előfordul az is, hogy hónapokat.
Olvasóink mind a két végletet megtapasztalták már. „Angliából egy sportos webáruházból évek óta rendszeresen rendelek. A rendelést követően egy hét alatt megérkezik a csomag, úgy, hogy közben folyamatosan nyomon követhetem azt, hogy éppen melyik városban van a küldemény. Ami még mindenképpen pozitívum, hogy a leadott listámról néhány órán belül érkezik visszajelzés, melyben a társaság értesít, ha esetleg nincs készleten az adott termék. Eddig még soha nem csalódtam, ruhaneműt, cipőt is bátran vásárolok ilyenformán, hiszen a méretek is közérthetően vannak feltüntetve a honlapon” – mondta portálunknak András.
„Volt, hogy mérgelődtem már, mégis rendszeresen vásárolok az interneten” – árulta el a Győr24-nek Dániel, aki mint mondja, volt, hogy egyáltalán nem ért célba a kiszemelt portéka. „Hónapokat vártam egyetlen mobiltelefon tartóra, amit Kínából rendeltem. Pár száz forintos tételről volt szó, és a postázást is ingyenes kiszállításként tüntette fel a hirdetés feladója, mégis mérges voltam, miután nem érkezett meg a küldemény. Szerencsére a pénzt visszautalta az illető” – tette hozzá olvasónk. „Természetesen itthon is van rossz példa, karácsonykor például a páromat szerettem volna meglepni egy órával, de rendelés után egy héttel közölte e-mailben a cég, hogy az a bizonyos típusú vekker már elfogyott. Egy újabb rendelésbe viszont már nem tudtam belevágni, hiszen azt a csomagot karácsonyig már nem postázták volna ki” – zárta tapasztalatait Dani.
A rossz élmények ellenére is vannak, akik maradnak a virtuális vásárlásnál, a kényelem mellett ugyanis az árak is kedvezőbbek, az akcióvadászat pedig még élvezetes is. „Volt, hogy több tízezer forintot is megspóroltam a különböző portálok kínálatainak köszönhetően. Előfordult olyan eset is, hogy egy áruházba bementem, ám a vállalat webáruházában jóval olcsóbban rendelhettem meg ugyan azt a terméket, méghozzá úgy, hogy a házhozszállítás is teljesen díjmentes volt. Mi ez, ha nem jó üzlet?” – mondta izgatottan Bálint, aki vallja, hogy speciális, limitált kiadású, extrém tárgyakhoz is csak a világhálón lehet hozzájutni.
„Biztosan nem vásárolnék úgy ruhafélét, hogy azt nem próbálhatom fel. Ugyan ez a helyzet a cipőkkel is. Teljesen ellene vagyok az interneten történő rendeléseknek, egy esetben vásárolok csak így, ha tudom, hogy bármikor visszaküldhetem az árut, amennyiben nem megfelelő a mérete” – ismertette álláspontját Ádám.
Érvek és ellenérvek tehát egyaránt vannak, a statisztika viszont mindenképpen azt igazolja, hogy bizony az interneten történő ’shopping’ egyre népszerűbb Magyarországon is.