Baky Ildikó, a Rózsakert Medical Center egyik gyermekpszichológusa szerint az iskolakezdést követő első hat hétben még a szélsőséges viselkedés is elfogadható, de ezt követően, illetve állandó pszichoszomatikus megbetegedések és tanulási zavarokra mutató jelek esetén nem szabad magára hagyni a gyermeket.
Új szabályrendszer
Az iskola az óvodához képes új szabályrendszert vár el a kisiskolástól, amibe számos kötelesség is beletartozik. Ez még a gyermek számára újdonságként hat, hiszen rengeteg dolgot kell hirtelen a fejében tartani, ami önmagában is nyomasztó, kimerítő lehet. Fontos látni, és helyén kezelni a lelki problémákat. Lehet, a gyermek szellemileg elég érett, jó felfogású, mégis szoronghat, nem képes leválni a szülőről, (főleg az anyukáról), fél a változástól, nem elég talpraesett, és nem képes érzelmeit vagy igényeit irányítani, kifejezni. Ennek leggyakoribb tünetei a szótlanság, bezárkózottság, étvágytalanság, sírás az iskolába induláskor, és az elváláskor.
Ha a gyermek nagyon izgul, hogy megfelel-e elvárásainknak, teljesítményével kapcsolatos szorongások is kialakulhatnak nála. Markánsabb tünetek a fejfájás, hasfájás, kézizzadás, reggeli hányás, sőt előfordulhat az iskolában kialakuló vizeletvisszatartási zavar, azaz bepisilés, valamint a széklet visszatartása is. A tünetek nyomasztóak a szülő számára (is), általában azonban pár nap, hét után maguktól megoldódnak. Kialakulnak a barátságok, az új rendhez igazodik a gyermek életritmusa, és javulni fog a hangulata. Gond akkor van, ha ez nem így történik.