A repülőtéri biztonsági szkennereket veszélytelennek tartják, pedig még mindig lehet rákkeltő hatásuk – hívja fel a figyelmet a a Radiológia blog.
Már két éve, hogy visszaverődéses – “meztelen” – szkennereket telepítettek számos repülőtéren, de az érdeklődés a gépek működése iránt még mindig elég magas, írja a Radiológia Blog a 2013-as ECR (European Congress of Radiology) kapcsán. Milyen veszélyek leselkednek ránk, ha gyakran utazunk, és így sokszor világítanak át bennünket biztonsági okokból?
Egy kis technikai háttér
Mint azt a blog írja, kétféle biztonsági szkenner létezik: a visszaverődéses szkennerek, amelyek röntgensugarat (ionizáló sugárzás) használnak, és a mikrohullámot használó szkennerek.
Előbbiek alapja, hogy detektálják a testfelületről visszaverődő röntgenfotonokat, és két oldalról vizsgálják az utast. A mikrohullámú szkennerek rádióhullámokat alkalmaznak milliméteres hullámhosszokon, melyek áthatolnak a ruházaton és elég rövid hullámhosszok segítségével felfedik a kis, rejtett tárgyakat.
Mekkora terhelés ér minket?
Egy visszaverődéssel működő röntgen szkennerből származó effektív sugárdózis az utazókra nézve körülbelül 0,05 μSv és 0,1 μSv terhelést jelent, amely kevesebb, mint két perc repülőútnak felel meg utazómagasságon.
Ha szeretne még többet tudni, kattintson ide.
Forrás: Reptéri szkennerek: rákot okoz az átvilágítás? (Házipatika)