A Távol-Kelet legnagyobb fapados légitársasága, az AirAsia bejelentette, hogy 2013 februárjától gépein az első hét üléssorból „kitiltja” a csecsemőkkel és kisgyermekekkel utazókat. A módosított helyfoglalási rendszerben az itteni ülésekre már csak a 12 évnél idősebbek válthatnak jegyet.
A probléma nem új keletű, hiszen egy felmérés már 2010-ben kimutatta, hogy a légi utasok 59 százaléka üdvözölné a csak családoknak fenntartott szakaszokat a repülőgépek fedélzetén. Az olcsó repülőjegyeket összehasonlító Skyscanner online közvélemény-kutatása szerint különösen a gyermekkel nem rendelkezőknek tetszett az ötlet, közülük 68 százalék támogatta az elképzelést.
Ugyanakkor a családosok nem repestek az ötlettől, mert csupán harmaduk gondolta, hogy ez egy remek megoldás. Skyscanner PR igazgatója szerint a légiutazás sokak számára eleve stresszel járó helyzet, melyet egy bömbölő csecsemő vagy egy nyughatatlan kisgyermek csak tovább fokozhat. Ezért a Skyscanner arra a következtetésre jutott, amennyiben az utasok hajlandóak többet fizetni a gyerekmentes repülés nyugalmáért, a megoldás csak egy kizárólag felnőtteknek fenntartott kabinrész lehetne.
A közelmúltban a TripAdvisor szintén hasonló témájú kutatást végzett, melynek konklúziója 2000 brit megkérdezése után az lett, hogy a légi utasok mintegy harmada, pontosabban 37 százaléka boldogan fizetne magasabb viteldíjat, ha cserébe olyan járaton utazhatna, amelyre csak felnőtteket engednek fel. A válaszolók 22 százaléka szerint a legidegesítőbb dolog a fedélzeten, amikor az ülés háttámláját rugdossa egy kisgyermek, míg másik 22 százalék úgy vélte, a legrosszabb az, hogy a szülők egyáltalán nem fegyelmezik a gyermekeiket.
Az AirAsia vezérigazgatója, Tony Fernandes 2001-ben fél dollárnak megfelelő összegért vette meg az akkor csőd szélén álló, hagyományos üzleti modellt követő regionális légitársaságot, és két év múlva a cég már nyereséget termelt, majd rövidesen az ázsiai nagyok vetélytársává vált.