Élet-Stílus

Ki és mennyit áldoz karácsonyra?

Karácsonyi ajándékvásárlásra a magyarok 4 százaléka venne fel hitelt, s közel ugyanennyien tartják elfogadhatónak az ilyen célú hiteligénylést.

A legtöbben 5-6 ember számára vásárolnak az idén karácsonyi ajándékot. Minden harmadik magyar ennél jóval több, legalább 7 családtagot, barátot ajándékoz meg, ám a megkérdezettek 8 százaléka azt tervezi, hogy senkit sem ajándékoz meg idén – derül ki a a COFIDIS Magyarországi Fióktelepének közleményéből.

Úgy tűnik, mindenki azt vesz ajándékba, amit maga is kapni szeretne: a férfiak inkább műszaki cikket, míg a nők ruhát, könyvet és illatszert vásárolnak. A kutatásból kitűnik, hogy a hölgyek számára a társas kapcsolatok karácsonykor is nagyon fontosak, ők több személyt terveznek megajándékozni, mint a férfiak, akik inkább kevesebb megajándékozottal számolnak, de rájuk személyenként többet költenek.

A kutatás szerint a magyarok átlagosan 29 ezer forintot szánnak karácsonyi ajándékra, egy megajándékozottra átlagosan 6 ezer forintot költenek, ám a tapasztalatok szerint az ajándékokra szánt összeg a vásárlás hevében még emelkedhet. Minden harmadik megkérdezett mindössze 10 ezer forintból, vagy annál is kisebb összegből gazdálkodhat, azok aránya pedig, akik 100 ezer forintnál is többet szánnak a karácsonyi ajándékokra, mindössze 4 százalék.

Nagyobb összegű beruházást kevesen időzítenek karácsonyra, nem jellemző tehát a nagyobb értékű tárgyak “karácsonyi ajándékként” való címkézése. Például LCD, illetve plazma tévét a megkérdezettek 8 százaléka tervez vásárolni az elkövetkező 3 hónapban, de mindössze 2 százalék szánja ezt karácsonyi ajándéknak.

Ennél jóval többen, a megkérdezettek 37 százaléka tervez nagyobb összegű terméket vagy szolgáltatást vásárolni a háztartás számára nem feltétlenül a karácsonyhoz kapcsolódóan, hanem az elkövetkező három hónapban. A legtöbben lakásfelújítást, korszerűsítést (17 százalék), valamilyen bútor, berendezés (12 százalék) vagy konyhai gép (10 százalék) vásárlását tervezik.

A megkérdezettek fele tervezi kisebb értékű termék, szolgáltatás vásárlását az elkövetkező három hónapban saját részre. A legtöbben (21 százalék) ruhát és kiegészítőket vennének, ugyanennyien tervezik szépségápolási cikkek és illatszerek vásárlását. A márkás élelmiszerek, italok a képzeletbeli bevásárlólista harmadik helyén állnak, míg a negyedik helyet a könyvek foglalják el. Míg a hölgyek 18 százaléka tervez könyvet vásárolni, addig a férfiak mindössze 11 százaléka venne olvasnivalót saját maga részére.

A következő három hónapban minden harmadik magyar tervezi, hogy az ünnepektől függetlenül vásárol még meglepetést. Az ajándékok között a márkás élelmiszerek, italok a legnépszerűbbek, ezeket a válaszadók 17 százaléka venné meg ismerősei számára az elkövetkező három hónapban nem kifejezetten karácsonyi ajándékként.

Az elkövetkező három hónapban nagyobb összegű beruházásra vállalkozók 28 százaléka tervezi hitelből finanszírozni kiadását. A legtöbben autóvásárláshoz szeretnének hitelt felvenni, a lakásfelújítást, valamint a nagyobb értékű műszaki cikkek beszerzését négyből egy ember szeretné hitel segítségével megvalósítani.

A szeretteiknek szánt karácsonyi ajándék megvásárlásához a megkérdezettek 4 százaléka tartja valószínűnek, hogy hitelt fog felvenni. Az ilyen célra felvenni kívánt hitelek átlagos értéke 99 ezer forint. Ez összecseng azzal, hogy a COFIDIS kutatása szerint a magyarok mindössze 3 százaléka tartja felelősségteljes döntésnek az ajándékvásárlási célú hitelfelvételt. Az olyan hosszú távon is megtérülő, “okos” hitelek, mint a fűtésrendszer korszerűsítése vagy a tanulmányok finanszírozására felvett hitelek sokkal inkább elfogadottak. A legtöbben (66 százalék) a lakásvásárlásra és az egészségügyi kezelésre (52 százalék) felvett hitelt tartják elfogadhatónak.

A kutatást az NRC 2011 novemberében a 18-69 éves korosztályon, ezer fő bevonásával, országos reprezentatív mintán végezte.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik