Óriási tévedés, hogy a taxival való közlekedés az úri osztály hóbortja csupán. Lehet, igaz volt ez régebben, de azért ha ma megnézzük a tömegközlekedési árakat (itt főleg a vonaljegyes közlekedésre gondolok), és a taxi tarifákat, akkor egyértelmű, hogy négy ember esetén (de sokszor már háromnál is) jobban megéri, mondjuk Budapesten belül inkább – valamely társasághoz tartozó – bérkocsishoz beszállni és összedobni a pénzt, mint átszállásokkal tarkítva eljutni A-ból B-be. Persze mostanában a taxisok is bajban vannak, és már emelgetik is a hangjukat, akárcsak annak idején, a rendszerváltást követően, amikor pár nap erejéig a fuvarosokkal karöltve jól meg is bénították az országot. A benzin ára 1990. október 25-én – egy 65 %-os áremelést követően – 64 Ft-ra ugrott, most meg már a 400-as szintet ostromolja kedvenc 95-ösünk. A tényekhez hozzátartozik, hogy akkoriban még a BKV-jegy is csak 10 Ft volt, majd ’93-ig is csupán 18 Ft-ig emelkedett.
Mi a helyzet azonban a világ más nagyvárosaiban? Mennyibe kerül 3 km taxizás? Ez a táv budapesti viszonylatban a Jászai Mari tér és a Rákóczi tér közötti szakasz, a körúton végighaladva olyan 1500 Ft körül van, ami körülbelül 7 dollárnak felel meg. Bármennyire is megdöbbentő, de a legdrágább mindez Svájc fővárosában, Zürichben lenne, ahol ugyanez a távolság átlagosan cirka 24 amerikai dollárba kerül, ám nem marad el ettől sokkal jobban Oslo sem, a maga átlagos 21 dollárjával. Kicsit ugyan már olcsóbb, de még így is drágának minősül Helsinki és Stockholm, a maga 14-15 dollár körüli tarifájával, azonban, hogy ne csak európai városokat említsek, ez az ár jellemző Tokió városára is. Barcelona esetében ugyanezen három kilométer már csak átlagosan 8 dollár körül lenne, míg Prágában és a keleti régióban a miénkhez hasonló végösszegeket kapnánk a sofőr uraktól és hölgyektől. Szóval, ha valaki itthon hajlandó beülni taxiba, akkor az már láthatja, hogy ezt a „luxust”, hol is engedheti meg magának. Ha valaki azonban ezt soknak találja, annak az a szomorú hírünk van, hogy előbb mindenképp érdemes vennie egy repjegyet mondjuk Pekingbe, Hanoiba, Marakeshbe, vagy akár Bangkokba, ahol átlagosan olyan 2-2,2 dollár a taxizás az említett távon. Az igazán spórolósok a legjobban akkor járnak, ha mindezt Indiában, vagyis Delhiben, vagy Mumbaiban teszik meg, ahol ugyanez olyan 1 dollár körül van.
Ezek az árak persze közelítő jellegűek és több társaság átlagárából lettek kikalkulálva, szóval magasabb tarifáknál egy-két dollár, az alacsonyabbaknál pedig dollárcent különbség azért előfordulhat. Nem beszélve arról, hogy míg itthon az alapdíjra számolódnak a kilométer és percdíjak, addig mondjuk Amszterdamban a beszállás utáni első kétezer méter megtétele még benne foglaltatik az alapdíjban. Sőt, némely országokban még úgynevezett local és tourist price is létezik, amely esetben természetesen nem a turistáknak próbálnak meg kedvezni a helyi lakosokkal szemben, és azért a szolgáltatások minősége között is jelentős különbségek figyelhetők meg. A legjobb mindig előre megkérdezni az árat, akkor talán nem érhet akkora meglepetés.
Ami pedig a kulturáIis különbségeket illeti, Isztambulban például lazán számíthatunk arra, hogy a sofőr cigivel fog megkínálni bennünket, de ez már egy másik cikk témája.