Barcelonai kutatók vizsgálták, hogy az alvási szokások és az alvással töltött órák száma milyen kapcsolatban van a 6-7 éves diákok iskolai teljesítményével. “A gyerekek többsége az intellektuális fejlődéséhez szükségesnél kevesebbet alszik, amely nagy hátrány, mivel az alváshiány nem pótolható” – mondta Ramón Claddelas, az UAB pszichológiai tanszékének kutatója.
“Attól függetlenül, hogy a részt vevő gyerekek majdnem nyolc órát alszanak naponta, az alvási szokások elemzéséből kiderült, hogy 69 százalékuk legalább heti háromszor este kilenc után ér haza vagy legkevesebb heti négy alkalommal 11 óra után megy lefeküdni. Ily módon a 8 vagy 9 órát alvó diákok iskolai teljesítménye rosszabb, mint a 9 vagy 11 órát alvó társaiké” – idézte a szakemberek megállapítását a ScienceDaily ismeretterjesztő hírportál.
A szakértők úgy vélik, hogy egy egészséges alvási rendszer kialakítása jelentősen hozzájárul a gyerekek megfelelő kognitív fejlődéséhez. Egyórányi alvásveszteség és a rossz szokások berögződése azonban negatív hatással van az általánosabb készségekre és jelentősen befolyásolja a gondolkodással összefüggésben lévő képességeket.
“Ez azt jelenti, hogy az alváshiány rontja a diákok nyelvi, nyelvtani és betűzési képességeit, valamint a szövegek feldolgozására és szerkezeti felépítésének megértésére irányuló tudását. Ezeknek a készségeknek a helytelen fejlődése pedig idővel az összes többi tantárgyra rányomja a bélyegét” – hangsúlyozták a szakemberek.