Élet-Stílus

Hogyan lesz 10 millió egy 3 milliós autó?

Ha minden költséget összevetünk, tíz-tizenöt év használat után az autónkra a vételár három, három és félszeresét költjük üzemanyag és a legkülönfélébb díjak, adók és alkatrészek formájában. És ebben még nincsenek benne, a nem várt javítások költségei és a környezetnek okozott kár. Új sorozatunkban forintosítjuk a mindennapos autóhasználatot.

A hitel, az üzemanyag, javítások és a számtalan díj és adó, a környezetben okozott károk mind-mind beleszámítanak az autóhasználat költségeibe. A WWF Magyarország (www.wwf.hu ) közremûködésével sorozatot indítunk: hova mennek az autóra költött milliók a vételáron túl? Indul a Zöld Flotta Projekt az fn.hu-n.

Sokan nincsenek tisztában azzal, hogy milyen és mekkora költségekkel jár egy autó tulajdonlása, fenntartása és üzemeltetése. A vételáron és a hozzá kapcsolódó hitelek kamatköltségein túl még mindenképpen számolnunk kell az üzemanyaggal, a karbantartási és a szerviz költségeivel, biztosítási díjakkal, adókkal és egy sor egyéb költségelemmel, mint például az autópálya-használati díjakkal is.
A karbantartási és szervizköltségek között nem csak a rendszeres éves szervizek díjaira érdemes gondolni, de például a téli-nyári gumicsere költségeire, a mosatásra, izzócserékre, ablakmosókra, olajcserékre és természetesen az elõre nem látható különbözõ javítások költségeire is. A különféle adók és díjak között találhatjuk a regisztrációs adót, az eredetvizsgálati díjat, a forgalmival és környezetvédelmi felülvizsgálattal kapcsolatos díjakat, a gépjármûadót, és így tovább. Bár az elmúlt években az egyes biztosítók közötti verseny mérsékelte a kötelezõ felelõsség biztosítás és a Casco díjait, de azok még így is jelentõs éves kiadást jelentenek.

Kiadások a vételáron túl

Az Origo.hu 2008-as elemzésében három népszerû autómodell költségeit vizsgálta, évi 15 ezer kilométeres futásteljesítménnyel, a gyári fogyasztási adatokkal, az interneten elérhetõ legolcsóbb kötelezõ felelõsségbiztosítással és literenként 295 Ft-os benzinárral számolva. Ugyanakkor nem számoltak egy sor olyan költségelemmel, mint például a szervizeken kívüli karbantartási költségek, vagy éppen a parkolási és autópályadíjak. Még ilyen feltételek és ilyen alacsony benzinár mellett is az autók 10 éves költségére a vételi ár három-három és fészerese adódott.

Fotó: Edward Parker/WWF-Canon

Fotó: Edward Parker/WWF-Canon

A 100 százalékban hitelre vásárolt 1.8 milliós Chevrolet Spark 0.8 Direct 10 év alatt összességében 6.5 millió forint kiadással jár. A 10 százalék önrésszel vásárolt 1.3 GC Suzuki Swift ára 2,7 millió forint volt, de a többi költséget is figyelembe véve 10 év alatt összesen 8,2 millió Ft-ba kerül. Az elemzés alapján az eredetileg 3 milliós Renault Mégane Limusine végül tíz év alatt 8,7 milliót kóstál.

A portfolio.hu 2011-es elemzése szerint egy Ford Focus 5 év alatt, 150.000 km futásteljesítménnyel 10 millió forintba kerülne. A Levegõ Munkacsoport 2010-ben négy autó esetében hasonlította össze a költségeket a céges és magánhasználat esetében is. Magánhasználatban egy 1,85 millió forintos Chevrolet Spark tíz év alatt körülbelül hétmillió, egy 4,2 millió forintos Skoda Octavia pedig 11 millió forintot „vitt el”.

A drágább olcsóbb?

Hasonló nemzetközi tanulmányok sora létezik, ezek közül az egyik legérdekesebb a Consumer Reports elemzése, amely bemutatja, hogy még az USA-ban is, ahol sokkal alacsonyabbak az üzemanyagköltségek, az autó összes költségének kevesebb mint a fele a vételi ára. A cikk szerint gyakran az alacsonyabb áru autók összköltsége magasabb, mint a drágábbaké.

Érdekes szolgáltatást nyújt az edmunds.com web-site is, ahol az összes létezõ autómodellre meghatározható a tulajdonlás összes költsége (’true cost to own’) annak függvényében, hogy hol vásárolják és használják a jármûvet. A kalkulátor arra is használható, hogy megmutassa ugyanaz a modell kisebb motorral sokkal olcsóbb tud lenni.

Ezek a számítások jellemzõen nem veszik figyelembe – vagy jobb esetben alulbecslik az elõre nem látható javítási költségeket, autópálya-bérleteket, parkolási költségeket, gyorshajtási büntetéseket és így tovább. Nem számolnak továbbá azzal sem, hogy az autózás költségei jellemzõen folyamatosan növekednek, például a benzin illetve gázolaj ára nagy valószínûséggel lesz magasabb 5 év múlva mint mostanában.

A számítások nem veszik figyelembe az autóhasználattal kapcsolatos társadalmi költségeket (pl. levegõszennyezés, baleseti költségek, stb) sem, ezek akár 40-50 forint/utas-kilométert is jelenthetnek, vagyis évi 15 ezer km esetében tíz év alatt 6-7,5 millió forinttal növelhetik az autóra immár társadalmi szinten fordított összeget.

Címkék: autó

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Bécs, 2019. május 4.
Sebastian Kurz osztrák kancellár, az Osztrák Néppárt (ÖVP) elnöke az európai parlamenti választásokra készülõ ÖVP bécsi kampánynyitó gyûlésén 2019. május 4-én.
MTI/EPA/Christian Bruna
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.